Frederic Chopin / Фредерик Шопен — Nocturne in C-sharp minor, B.49
Фридерик Францишек Шопен (польск. Fryderyk Franciszek Szopen) (22 февраля (по другим сведениям — 1 марта) 1810 года, деревня Желязова-Воля, близ Варшавы — 5 (17) октября 1849 года, Париж), польский композитор и пианист, долгое время живший во Франции (фр. Frédéric François Chopin). Автор многочисленных произведений для фортепиано.
Крупнейший представитель польского музыкального искусства. По-новому истолковал многие жанры: возродил на романтической основе прелюдию, создал фортепианную балладу, опоэтизировал и драматизировал танцы — мазурку, полонез, вальс; превратил скерцо в самостоятельное произведение. Обогатил гармонию и фортепианную фактуру; сочетал классичность формы с мелодическим богатством и фантазией. 2 концерта (1829 год, 1830 год), 3 сонаты (1828—44), фантазия (1841 год), 4 баллады (1835—42), 4 скерцо (1832—42), экспромты, ноктюрны, этюды и другие произведения для фортепиано; песни. В его фортепианном исполнении глубина и искренность чувств сочетались с изяществом, техническим совершенством.
Происхождение и семья
Отец композитора — Николя Шопен — француз, сын лотарингского крестьянина, ещё в молодые годы переселился в Польшу. Трудно сказать, что заставило его покинуть Францию, но в Польше он нашёл новую родину и принимал горячее участие в её судьбе.
Источник
Chopin – Nocturne in C sharp Minor No. 20, op. posth. Detailed Piano Tutorial
Hi guys! I have a surprise for you 😀 – a detailed video tutorial dedicated to Chopin’s amazing Nocturne in C# Minor! It will help you to analyze, understand, decipher and practice this masterpiece in a step-by-step manner, so that you will be able to perform it with professional ease, bringing out its entire expressive richness!
This tutorial is part of my PianoCareerAcademy.com project Piano Masterpieces – Detailed Video Lessons for All Levels (more details in the video below!).
Before starting – don’t forget to download the score by clicking on this link:
Chopin – Nocturne in C# Minor
Introduction .
Chopin wrote the Nocturne in C# Minor in 1830 – dedicating it to his older sister, Ludwika Chopin, with the statement: “To my sister Ludwika as an exercise before beginning the study of my second Concerto“.
The piece, also called Reminiscence by some editors, was first published 26 years after Chopin’s death – that’s why nowadays it is known as opus posthumous, which means ‘published after the composer’s death’.
Many musicologists consider that in this Nocturne Chopin is saying goodbye to Constantia Gladkowska, his first love – and to all the hopes and dreams connected with this youthful feeling. However, as you will learn from the tutorial below – there’s much more to the artistic concept of this Nocturne than meets the eye at first glance!
One more interesting ‘technical’ detail: there are actually several versions of this piece (and nowadays we have several editions, with a few noticeable differences between them). This is explained by the fact that Chopin was not simply expressing his feelings through this Nocturne: he was also using it to popularize several Themes of his 2nd Concerto (more details in the tutorial! ) – returning to this piece many times, modifying and polishing it to bring it closer to his artistic vision .
For our tutorial, I chose the edition that is usually used in the Russian piano school (the same one that you can hear in these two recordings by Valentina Lisitsa and Vladimir Ashkenazy).
And one more important thing: below the video you will find detailed video highlights that will help you to go directly to any fragment of the tutorial (also giving you a very clear understanding of its structure) – so make sure you check them out before/during watching! 😉
Chopin’s Nocturne in C# Minor. Musical Analysis and Detailed Practice Guide .
00:44. Introduction .
02:42. Detailed analysis .
03:00. Identifying the artistic concept behind this piece. The emotional power of Chopin’s music.
04:59. The tempo and character indication; the tonality and time signature.
05:18. The form of this Nocturne. The Introduction.
05:54. The first part of the piece. Analyzing the first phrase. The difference between articulation and phrasing.
07:13. The next phrases of the first part.
08:00. The accompaniment and its layout.
08:11. The middle section of the Nocturne.
08:44. The first fragment of the middle section and its phrases. The main atmosphere and the quotes from Chopin’s Concerto No. 2.
09:42. The 2nd fragment of the middle section and its ‘unexpected’ dancing character.
10:16. The Reprise.
10:49. The Picardy third – ending a minor piece with the major equivalent of its main tonality. Its expressive purpose.
11:22. The structure of the musical text . The accompaniment and the melody.
12:14. The main difficulty in performing the melody.
12:46. New patterns in the middle section.
12:56. Discovering hidden polyphonic treasures! 🙂
Practice Guide .
13:22. The most important thing is HOW we practice!
14:05. The Introduction : main character and an important pre-practice mental ‘checklist’.
14:59. My tempo recommendations for this Nocturne.
15:36. Creating an illusion of continuity in the Introduction. Important phrasing secrets: using micro-dynamics for emphasizing the ‘layout’ of the phrase.
17:31. Voicing recommendations – emphasizing the upper voice in the RH.
18:50. Two pedaling versions for the Introduction.
20:54. Practicing the main Theme: be aware of the tempo!
21:37. Voicing secrets: Playing the melody with a deep singing sound that has to ‘shine’ above the soft accompaniment. The singer and the accompanist.
22:38. Let’s master the accompaniment first! Detailed practice tips for creating the needed effortless flow in the LH.
25:13. Understanding the underlying harmonies behind the accompaniment – the fastest way of assimilating (mindfully!) the musical text :).
26:04. Practicing the LH without pedal – a very useful exercise. Pedaling recommendations for the accompaniment.
27:00. A few words about the ‘magnifying glass’ practice method and its super-powers.
28:03. Working on the melody. Touch, sound character and phrasing recommendations.
31:07. Practicing the trill. 10
32:17. The importance of applying the ‘magnifying glass’ practice method to the remaining of the piece – like I have demonstrated until this moment :).
32:40. Integrating the elements of the puzzle in the bigger structure. Practicing the 1st phrase both hands together.
33:54. Practicing the 2nd phrase .
34:20. Emphasizing the middle voice in the LH.
35:10. Practicing the 3rd phrase . Preparing the culmination. Analyzing the structure of the passage in bar 15.
37:08. Playing the cross-rhythms (and the transition from 8th notes to 16th notes) in a natural, flowing, non-mechanical manner.
38:43. Jeu perle. Detailed practice tips for achieving clarity, stability and brilliance in this passage.
40:39. Practicing the 4th phrase (starting in bar 17).
42:08. Some more useful tips for playing expressive melodies.
42:50. The ‘story behind the music’ in the middle section .
43:29. Practice recommendations. Achieving a good balance between the melody and the accompaniment.
44:16. Practice tips for the dotted-rhythm intervals in bars 23-34. Overcoming two little technical challenges. Rhythm and voicing.
46:20. Working on the 3rd and 4th phrases of the middle section.
47:21. Practicing bars 29-32.
48:28. The 2nd fragment of the middle section (starting in bar 33): the ‘story behind the music’ and the resulting character.
49:01. Anticipating the tempo and character of this fragment while still playing the previous bars. Applying them from the very first note!
49:16. Practicing the LH accompaniment in a very thorough manner, by having a clear understanding of the artistic concept.
50:25. Common mistakes students make in this fragment – and their main cause.
50:54. Practicing the RH.
51:20. Making a very gradual diminuendo starting with bar 37.
51:44. The ending passage of the middle section – bar 45.
52:13. Where to find the Practice Guide for the Reprise ?
52:38. Other tutorials from the “Piano Masterpieces” project that you can find on PianoCareerAcademy.com.
54:17. Conclusion .
Get access to the final part of this tutorial (where I analyze the Reprise of Chopin’s Nocturne in C# Minor) by becoming a member of my Piano Coaching Program at PianoCareerAcademy.com! 😉
In the Private Members Area you will also discover many other Masterpiece Video Lessons – and hundreds of exclusive piano playing tutorials focused on a new approach to piano playing that will transform your expressive & technical skills and bring them to a whole new level!
And now it’s practice time – and I hope that you’ll enjoy every step of the way while polishing this masterpiece.
P.S. Many new articles and video tutorials are coming soon on PianoCareer.com! Follow me on Facebook, Twitter or Google + (and now also on Pinterest!) to get instant updates, support and motivation!
If you enjoyed this tutorial, here are some other piano learning and practice topics you’ll like:
Источник
Ноктюрн до-диез минор, соч. posth. (Шопен) — Nocturne in C-sharp minor, Op. posth. (Chopin)
Ноктюрн № 20 в C ♯ минор, соч. posth. , Lento con gran espressione , P 1, No. 16, KKIVa / 16, — это сольная фортепианная пьеса, написанная Фредериком Шопеном в 1830 году и опубликованная в 1870 году.
Шопен посвятил это произведение своей старшей сестре Людвике Шопен с заявлением: «Моей сестре Людвике в качестве упражнения перед началом изучения моего второго Концерта ». Произведение, впервые опубликованное через 21 год после смерти композитора, обычно называют Lento con gran espressione из-за своего темпа. Иногда его также называют Воспоминанием . Произведение было сыграно пережившей Холокост Натальей Карп для коменданта нацистского концлагеря Амона Гета , причем Гет был настолько впечатлен исполнением, что сохранил Карпу жизнь.
Это было также произведение, которое переживший Холокост и знаменитый польский пианист Владислав Шпильман (центральная фигура фильма Романа Полански 2002 года «Пианист» ) сыграл во время последней прямой трансляции польского радио 23 сентября 1939 года, когда Варшава была осаждена немецкой армией . Спустя годы Шпильман также сыграл эту пьесу для немецкого армейского офицера Вильма Хозенфельда при их первой встрече, хотя в соответствующей сцене фильма Шпильман играет сокращенную версию баллады № 1 Шопена соль минор, соч. 23 . Позже Хозенфельд помог Шпильману спрятаться и накормил его в последние месяцы войны.
СОДЕРЖАНИЕ
Музыкальная структура
Произведение помечено как Lento con gran espressione и написано в обычном времени . После мягкого, грустного введения, основная тема начинается в строке 5, с левой стороной , играя сломанные аккорды в легато легато по всему разрезу, придающий навязчивой и непрерывного качество к музыке. Тема затем переходит к мечтательному пианиссимо в баре 21, прежде чем вернуться к первоначальной теме в строке 47, и , наконец , заканчивается в C ♯ главным . Первые два такта темы из средней части (такты 21 и 22) напоминают основную тему из третьей части второго фортепианного концерта Фа минор Шопена, сочиненного примерно в то же время (1829 г.). Следующие два такта (23 и 24 такта) напоминают вторую часть второстепенной темы первой части из его второго фортепианного концерта. Отрывок в средней части ноктюрна в 3/4 времени, начиная с такта 33, напоминает скерцандо из третьей части второго фортепианного концерта, начинающегося в такте 145, в котором левая и правая рука играют на октаву друг от друга. В тактах 58–61 четыре разных кортежа; 18, 35, 11 и 13 кортежей, все из которых проходят через гамму ми мажор. Пьеса заканчивается пианиссиссимо с высоким и низким C #.
Источник