1-й тропарный глас
Образец: Тропарь Честному Кресту, глас 1:
Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́,/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя,// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Воскресный тропарь, глас 1:
Ка́мени запеча́тану от иуде́й / и во́ином стрегу́щим Пречи́стое Те́ло Твое́, / воскре́сл еси́ тридне́вный, Спа́се, / да́руяй ми́рови жи́знь. / Сего́ ра́ди си́лы небе́сныя вопия́ху Ти́, Жизнода́вче: / сла́ва воскресе́нию Твоему́, Христе́, / сла́ва Ца́рствию Твоему́,// сла́ва смотре́нию Твоему́, еди́не Человеколю́бче.
Богородичен, глас 1:
Гаврии́лу, веща́вшу Тебе́, Де́во, ра́дуйся,/ со гла́сом воплоща́шеся всех Влады́ка,/ в Тебе́, Святе́м Киво́те,/ я́коже рече́ пра́ведный Дави́д;/ яви́лася еси́ ши́ршая небе́с,/ поноси́вши Зижди́теля Твоего́./ Сла́ва Все́льшемуся в Тя,/ сла́ва Проше́дшему из Тебе́,// слава Свободи́вшему нас рождество́м Твои́м.
Воскресный кондак, глас 1:
Воскре́сл еси́, я́ко Бог, из гро́ба во сла́ве,/ и мир совоскреси́л еси́;/ и естество́ челове́ческое я́ко Бо́га воспева́ет Тя, и смерть исчезе́;/ Ада́м же лику́ет, Влады́ко;/ Е́ва ны́не от уз избавля́ема ра́дуется, зову́щи:// Ты еси́, И́же всем подая́, Христе́, воскресе́ние.
Тропарь св. прмц. Елисавете.
Смире́нием досто́инство кня́жеское сокры́вши, / Богому́драя Елисаве́то, / сугу́бым служе́нием Ма́рфы и Мари́и/ Христа́ почти́ла еси́, / милосе́рдием, терпе́нием и любо́вию себе́ предочи́стивши, / я́ко же́ртва пра́ведная Бо́гу принесла́ся еси́ / Мы же, чту́ще доброде́тельное житие́ и страда́ния твоя́, / я́ко и́стинную наста́вницу усе́рдно про́сим тя: / свята́я му́ченице Вели́кая Княги́не Елисаве́то,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Богоявление или Крещение Господне (19 янв.)
Тропарь, глас 1:
Во Иорда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди,/ Тро́ическое яви́ся поклоне́ние:/ Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́,/ возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я,/ и Дух в ви́де голуби́не,/ изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние./ Явле́йся Христе́ Бо́же,// и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
Сретение Господне (15 февр.)
Тропарь, глас 1:
Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во,/ из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце Пра́вды – Христо́с, Бог наш,/ просвеща́яй су́щия во тьме./ Весели́ся и ты, ста́рче пра́ведный,/ прие́мый во объя́тия Свободи́теля душ на́ших,// да́рующаго нам воскресе́ние.
Сретение Господне, кондак, глас 1:
Утро́бу Деви́чу освяти́вый Рождество́м Твои́м,/ и ру́це Симео́не благослови́вый,/ я́коже подоба́ше, предвари́в,/ и ны́не спасл еси́ нас, Христе́ Бо́же,/ но умири́ во бране́х жи́тельство/ и укрепи́ лю́ди,/ и́хже возлюби́л еси́,// Еди́не Человеколю́бче.
Вход Господень в Иерусалим (воскресенье перед Пасхой)
Тропарь, глас 1:
О́бщее воскресе́ние/ пре́жде Твоея́ стра́сти уверя́я,/ из ме́ртвых воздви́гл еси́ Ла́заря, Христе́ Бо́же./ Те́мже и мы, я́ко о́троцы побе́ды зна́мения нося́ще,/ Тебе́, Победи́телю сме́рти вопие́м:/ оса́нна в вы́шних,// благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
Успение Пресвятой Богородицы (28 августа)
Тропарь, глас 1:
В рождестве́ де́вство сохрани́ла еси́,/ во успе́нии ми́ра не оста́вила еси́, Богоро́дице,/ преста́вилася еси́ к животу́, Ма́ти су́щи Живота́,// и моли́твами Твои́ми избавля́еши от сме́рти ду́ши на́ша.
Тропарь пред Иверской иконой Божией Матери, глас 1:
От святы́я ико́ны Твоея́, о Влады́чице Богоро́дице,/ исцеле́ния и цельбы́ подаю́тся оби́льно,/ с ве́рою и любо́вию приходя́щим к ней./ Та́ко и мою́ не́мощь посети́,/ и ду́шу мою́ поми́луй, Блага́я, // и те́ло исцели́ благода́тию Твое́ю, Пречи́стая.
Тропaрь честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ №:
С паси2, гDи, лю1ди тво‰,/ и3 благослови2 достоsніе твоE,/ побBды на сопроти6вныz дaруz,// и3 твоE сохранsz кrт0мъ твои1мъ жи1тельство.
Тропaрь воскrный, глaсъ №:
К aмени запечaтану t їудє1й,/ и3 в0инwмъ стрегyщымъ пречcтое тёло твоE,/ воскrлъ є3си2 триднeвный сп7се,/ дaруzй мjрови жи1знь./ сегw2 рaди си6лы нбcныz вопіsху ти2, жизнодaвче:/ слaва воскrнію твоемY хrтE:/ слaва цrтвію твоемY:// слaва смотрeнію твоемY, є3ди1не чlвэколю1бче.
Г авріи1лу вэщaвшу тебЁ, дв7о, рaдуйсz,/ со стрaхомъ воплощaшесz всёхъ вLка,/ въ тебЁ с™ёмъ ківHтэ,/ ћкоже речE првdный дв7дъ:/ kви1ласz є3си2 ши1ршаz нб7съ,/ поноси1вши зижди1телz твоего2./ слaва всeльшемусz въ тS:/ слaва прошeдшему и3з8 тебE:// слaва свободи1вшему нaсъ ржcтв0мъ твои1мъ.
Кондaкъ, воскrный, глaсъ №:
В оскrлъ є3си2 ћкw бGъ и3з8 гр0ба во слaвэ,/ и3 мjръ совоскRси1лъ є3си2,/ и3 є3стество2 человёческое ћкw бGа воспэвaетъ тS, и3 смeрть и3счезE:/ ґдaмъ же ликyетъ вLко,/ є4vа нhнэ t ќзъ и3збавлsема рaдуетсz зовyщи:// ты2 є3си2, и4же всBмъ подаS хrтE воскrніе.
Тропaрь прпdбномyченицэ Е#3лісавeтэ, глaсъ №:
С мирeніемъ дост0инство кнsжеское сокрhвши, / бGомyдраz є3лисавeто, / сугyбымъ служeніемъ мaрfы и3 марjи / хrтA почти1ла є3си2. / млcрдіемъ, терпёніемъ и3 люб0вію себE пред8wчи1стивши, / ћкw жeртва прaведнаz бGу принеслaсz є3си2. / мh же, чтyще добродётельное житіE и3 страд†ніz тво‰, / ћкw и4стинную настaвницу ўсeрднw пр0симъ тS: / с™az м§нце вели1каz кнzги1не є3лисавeто, // моли2 хrтA бGа сп7сти2 и3 просвэти1ти дyшы нaшz.
БGоzвлeніе гDне. Тропaрь прaздника, глaсъ №:
В о їoрдaнэ крещaющусz тебЁ, гDи,/ трbческое kви1сz поклонeніе:/ роди1телевъ бо глaсъ свидётельствоваше тебЁ,/ возлю1бленнаго тS сн7а и3менyz,/ и3 д¦ъ въ ви1дэ голуби1нэ,/ и3звёствоваше словесE ўтверждeніе./ Kвлeйсz хrтE б9е,// и3 мjръ просвэщeй, слaва тебЁ.
Срётеніе гDне. Тропaрь прaздника, глaсъ №:
Р aдуйсz, благодaтнаz бцdе дв7о,/ и3зъ тебє1 бо возсіS сlнце прaвды хrт0съ бGъ нaшъ,/ просвэщazй сyщыz во тмЁ:/ весели1сz и3 ты2, стaрче прaведный,/ пріeмый во њб8‰тіz свободи1телz дyшъ нaшихъ,// дaрующаго нaмъ воскресeніе.
Срётеніе гDне. Кондaкъ прaздника, глaсъ №:
Ў тр0бу дв7и1чу њсвzти1вый ржcтв0мъ твои1мъ,/ и3 рyцэ сmмеHнэ бlгослови1вый,/ ћкоже подобaше, предвари1въ/ и3 нhнэ спaслъ є3си2 нaсъ, хrтE б9е:/ но ўмири2 во бранёхъ жи1тельство/ и3 ўкрэпи2 лю1ди,/ и4хже возлюби1лъ є3си2,// є3ди1не чlвэколю1бче.
Вх0дъ гDнь во їеrли1мъ. Тропaрь прaздника, глaсъ №:
Џ бщее воскrніе,/ прeжде твоеS стrти ўвэрsz,/ и3з8 мeртвыхъ воздви1глъ є3си2 лaзарz хrтE б9е./ тёмже и3 мы2 ћкw џтроцы побёды знaмєніz носsще,/ тебЁ побэди1телю смeрти вопіeмъ:/ њсaнна въ вhшнихъ,// бlгословeнъ грzдhй во и4мz гDне.
Ўспeніе прес™hz бцdы. Тропaрь прaздника, глaсъ №:
В ъ ржcтвЁ дёвство сохрани1ла є3си2,/ во ўспeніи мjра не њстaвила є3си2, бцdе,/ престaвиласz є3си2 къ животY, м™и сyщи животA:// и3 моли1твами твои1ми и3збавлsеши t смeрти дyшы нaшz.
Јверскіz їкHны прес™hz бцdы, тропaрь, глaсъ №:
T с™hz їкHны твоеS, q вLчце бцdе,/ и3сцэлє1ніz и3 цэльбы6 подаю1тсz nби1льнw,/ съ вёрою и3 люб0вію приходsщымъ къ нeй:/ тaкw и3 мою2 нeмощь посэти2,/ и3 дyшу мою2 поми1луй, бlгaz,// и3 тёло и3сцэли2 бlгодaтію твоeю, пречcтаz.
Источник
Воскресение
Последование утрени
На Бог Господь, тропарь, глас 1:
О́ бщее воскресе́ние / пре́жде Твоея́ Стра́сти уверя́я, / из ме́ртвых воздви́гл еси́ Ла́заря, Христе́ Бо́же. / Те́мже и мы, я́ко о́троцы побе́ды зна́мения нося́ще, / Тебе́ победи́телю сме́рти вопие́м: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне. [Дважды.]
Сла́ва, и ны́не, другий, глас 4:
С погре́бшеся Тебе́ креще́нием, Христе́ Бо́же наш, / безсме́ртныя жи́зни сподо́бихомся Воскресе́нием Твои́м, / и воспева́юще зове́м: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
По 1-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Удиви́ся Ио́сиф:
С ве́твьми у́мно очище́ни душа́ми, / я́коже де́ти Христа́ восхва́лим ве́рно, / велегла́сно зову́ще Влады́це: / благослове́н еси́ Спа́се в мир прише́дый, / спасти́ Ада́ма от дре́вния кля́твы, / духо́вно быв, Человеколю́бче, Но́вый Ада́м, я́коже благоволи́л еси́, / вся, Сло́ве, к поле́зному устро́ивый, сла́ва Тебе́.
Слава, и ныне, иный седален, глас 4.
Подобен: Яви́ лся еси́:
Ч етверодне́вна Ла́заря от гро́ба возста́вивый, Го́споди, / вся научи́л еси́ вопи́ти с ва́ием и ве́твьми Тебе́: / благослове́н еси́ Гряды́й.
И чтение во Евангелии толковом Иоанна Златоустаго.
По 2-м стихословии седален, глас 4.
Н ад дру́гом Твои́м, Христе́, сле́зы то́чиши та́йно, / и воздвиза́еши из ме́ртвых Ла́заря лежа́ща ме́ртва, / в не́мже сострада́ние показа́л еси́ человеколю́бно: / уве́девше же Твое́ прише́ствие, Иису́се, / мно́жество младе́нец изыдо́ша днесь , в рука́х ва́иа держа́ще, / оса́нна Тебе́ взыва́юще: / благослове́н еси́, во е́же мир спасти́ Прише́дый.
Слава, и ныне, иный седален, глас 1.
Подобен: Ка́мени запеча́тану:
В осхвали́те согла́сно, лю́дие и язы́цы, / Царь бо а́нгельский взы́де ны́не на жребя́, / и гряде́т хотя́й на Кресте́ порази́ти враги́, я́ко си́лен. / Сего́ ра́ди и де́ти с ва́ием взыва́ют песнь: / сла́ва Тебе́, прише́дшему Победи́телю, / сла́ва Тебе́, Спа́су Христу́, / сла́ва Тебе́, Благослове́нному, / еди́ ному Бо́гу на́шему.
И чтение тогоже слова. Таже полиелей.
В елича́ем Тя, / Живода́вче Христе́, / оса́нна в вы́шних, / и мы Тебе́ вопие́м: / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
1 лик Го́споди, Госпо́дь наш, я́ко чу́дно и́мя Твое́ по всей земли. 2 Я́ко взя́тся великоле́пие Твое́ превы́ше небес. 1 Из уст младе́нец и ссу́щих соверши́л еси́ хвалу́. 2 Враго́в Твои́х ра́ди, разруши́ши врага́ и ме́стника. 1 Запрети́л еси́ язы́ком, и поги́бе нечести́вый. 2 Ка́мень, его́же небрего́ша зи́ждущии, сей бысть во главу́ у́гла. 1 От Го́спода бысть сей, и есть ди́вен во очесе́х на́ших. 2 Госпо́дь в Сио́не вели́к, и высо́к есть над все́ми людьми́. 1 Та́мо сокруши́ кре́пости луко́в. 2 Слы́ша и возвесели́ся Сио́н, и возра́довашася дще́ри Иуде́йския. 1 Возвести́ти в Сио́не и́мя Госпо́дне, и хвалу́ Его́во Иерусали́ме. 2 Я́ко Бог спасе́т Сио́на, и сози́ждутся гра́ди Иуде́йстии. 1 Тебе́ подоба́ет песнь, Бо́же, в Сио́не, и Тебе́ возда́стся моли́тва во Иерусали́ме. 2 Благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне, Бог Госпо́дь, и яви́ся нам. 1 Соста́вите пра́здник во учаща́ющих до рог олтаре́вых. 2 Во дво́рех до́му Госпо́дня, посреде́ тебе́ , Иерусали́ме. 1 Воцари́тся Госпо́дь во век, Бог твой, Сио́не, в род и род. 2 Хвала́ Его́ пребыва́ет в век ве́ка.
Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа (3).
И по полиелеи седален, глас 8.
Н а престо́ле херуви́мсте, / и на жребя́ти возсе́д нас ра́ди, / и к стра́сти во́льней дости́г, днесь слы́шит дете́й возглаша́ющих, / оса́нна, наро́дов вопию́щих: / Сы́не Дави́дов, ускори́ спасти́, / и́хже созда́л еси́, благослове́нне Иису́се,: / на сие́ бо прише́л еси́, / да разуме́ем сла́ву Твою́.
Сла́ва, и ны́не, паки тойже.
И чтение творим о празднице, Слово кир Андреа Критскаго. Таже, степенна, первый антифон 4-го гласа.
Прокимен, глас 4:
И з уст младе́нец и ссу́щих / соверши́л еси́ хвалу́.
Стих: Го́споди Госпо́дь наш, я́ко чу́дно и́мя Твое́ по всей земли́.
В ся́кое дыха́ние:
Евангелие от Матфеа, зачало 83.
В о вре́мя о́но, егда́ прибли́жися Иису́с во Иерусали́м, и приидо́ша в Виффаги́ю к горе́ Елео́нстей, тогда́ Иису́с посла́ два ученика́, глаго́ля и́ма: иди́та в весь, я́же пря́мо ва́ма, и а́бие обря́щета oсля́ привя́зано, и жребя́ с ним, отреши́вша приведи́та Ми. И а́ще ва́ма кто рече́т что, рече́та, я́ко Госпо́дь ею́ тре́бует: а́бие же по́слет я́. Сие́ же все бысть, да сбу́дется рече́нное проро́ком, глаго́лющим: Рцы́те дще́ри Сио́нове, се Царь твой гряде́т тебе́ кро́ток, и всед на oсля́ и жребя́, сы́на подъяре́мнича. Ше́дша же ученика́ и сотво́рша, я́коже повеле́ и́ма Иису́с. Приведо́ста oсля́ и жребя́, и возложи́ша верху́ ею́ ри́зы своя́, и все́де верху́ их. Множа́йшии же наро́ди постила́ху ри́зы своя́ по пути́, друзи́и же ре́заху ве́тви от древ, и постила́ху по пути́. Наро́ди же предходя́щии (Ему́) и всле́дствующии зва́ху, глаго́люще: оса́нна Сы́ну Дави́дову, благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне, оса́нна в вы́шних. И вше́дшу Ему́ во Иерусали́м, потрясе́ся весь град, глаго́ля: кто есть Сей? Наро́ди же глаго́лаху: Сей есть Иису́с Проро́к, и́же от Назаре́та Галиле́йска. Ви́девше же архиере́е и кни́жницы чудеса́, я́же сотвори́, и óтроки зову́ща в це́ркви, и глаго́люща: оса́нна Сы́ну Дави́дову, негодова́ша. И ре́ша Ему́: слы́шиши ли, что си́и глаго́лют? Иису́с же рече́им: ей. Не́сте ли чли николи́же, я́ко из оу́ст младе́нец и ссу́щих соверши́л еси́ хвалу́? И оста́вль их, изы́де вон из гра́да в Вифа́нию, и водвори́ся ту.
Воскресе́ние Христо́во: не глаголем, но абие псалом 50.
Таже иерей взем кадило, кадит крестообразно, глаголя молитву на благословение ваиа. Диакон: Го́споду помо́лимся.
Мы же: Го́споди поми́луй.
Г о́споди Бо́же наш, седя́й на херуви́мех, возста́вивый си́лу Твоего́ Сы́на, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, да спасе́т мир Кресто́м, и погребе́нием, и воскресе́нием Свои́м. Его́же и ны́не прише́дша во Иерусали́м на во́льную страсть, лю́дие седя́щии во тьме, и се́ни сме́ртней, прие́мше воскресе́ния зна́мения, ве́тви древе́с, и ва́иа фи́ник, воскресе́ние зна́менующе срето́ша. Сам, Влады́ко, и нас по подража́нию о́нех, в предпра́зднственный сей день, ва́иа и ве́тви древе́с в рука́х нося́щих соблюди́и сохрани́. Да я́коже о́нии наро́ди и де́ти оса́нна Тебе́ приноша́ху, и мы та́кожде в пе́снех и пе́ниих духо́вных, животворя́щаго и тридне́внаго Воскресе́ния дости́гнем, в то́мже Христе́ Иису́се Го́споде на́шем, с Ни́мже благослове́н еси́, с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.
Егда же целуют братия Евангелие, раздавает игумен ваиа.
Слава, глас 2: Днесь Христо́с вхо́дит / во град Вифа́нию, на жребя́ти седя́й, / безслове́сие разреша́я язы́к зле́йшее, / дре́вле свире́пеющее.
И ныне, паки тойже. Таже, Поми́луй мя, Бо́же:
Стихира, глас 6: Днесь благода́ть Свята́го Ду́ха нас собра́, / и вси взе́мше крест Твой глаго́лем, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне, / оса́нна в вы́шних.
Посем молитва: Спаси́ Бо́же лю́ди: Г о́споди поми́луй, 12.
И по возгласе, канон: ирмосы по дважды, тропари на 12. Катавасия, ирмос, оба лика: Творение господина Космы, егоже краегранесие: Оса́нна Христо́с евлогиме́нос Фео́с. Глас 4.
< Ω >Ирмос: Яви́шася исто́чницы бе́здны, / вла́ги неприча́стны, / и откры́шася мо́ря волну́ющася основа́ния бу́рею, / ма́нием бо запрети́л еси́ ему́, / изря́дныя же лю́ди спасл еси́, / пою́щия побе́дную песнь Тебе́, Го́споди.
< Σ >Из уст младе́нец незло́бивых и ссу́щих, / хвалу́ Твои́х раб соверши́л еси́, / разруши́ти супоста́та, / и отмсти́ти стра́стию Креста́, паде́ние дре́вняго Ада́ма, / дре́вом же воскреси́ти сего́, / пою́ща побе́дную песнь Тебе́, Го́споди.
< Α >Хвале́ние Це́рковь преподо́бных, / живу́щему в Сио́не, Тебе́, Христе́, прино́сит, / о Тебе́ же Изра́иль, Творце́ свое́м, ра́дуется, / и го́ры язы́цы противообра́знии каменосерде́чнии, от лица́ Твоего́ возвесели́шася, / пою́ще побе́дную песнь Тебе́, Го́споди.
Катавасия: Яви́шася исто́чницы:
< Ν >Ирмос: Точа́щий, краесеко́мый повеле́нием Твои́м, / тве́рдый сса́ша Ка́мень изра́ильтестии лю́дие. / Ка́мень же Ты еси́, Христе́ и Жизнь, / на Не́мже утверди́ся Це́рковь, зову́щая: / оса́нна, благослове́н еси́ Гряды́й.
< Ν >Мертвеца́ четверодне́вна повеле́нием Твои́м, / из ме́ртвых с тре́петом ад испусти́ Ла́заря. / Воскресе́ние бо Ты, Христе́и жизнь, / в Не́мже утверди́ся Це́рковь зову́щи: / оса́нна, благослове́н еси́ Гряды́й.
< Α >Воспойте, лю́дие, боголе́пно в Сио́не, / и моли́тву воздади́те Христу́во Иерусали́ме, / Сам гряде́т во сла́ве со о́бластию: / в Не́мже утверди́ся Це́рковь зову́щи: / оса́нна, благослове́н еси́ Гряды́й.
С ве́твьми воспе́вше пре́жде, / с древесы́ последи́ я́ша Христа́ Бо́га, неблагода́рнии иуде́е. / Мы же ве́рою непрело́жною при́сно почита́юще, / я́ко благоде́теля, вы́ну вопие́м Ему́: / благослове́н еси́, Гряды́й Ада́ма воззва́ти.
И чтение праздника.
< Χ >Ирмос: Христо́с гряды́й – я́вственно Бог наш, / прии́дет и не закосни́т, / от горы́ приосене́нныя ча́щи, / Отрокови́цы ражда́ющия Неискусому́жныя, / проро́к дре́вле глаго́лет. / Тем вси вопие́м: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
< Ρ >Да то́чат весе́лие кре́пкое масти́тельное, го́ры, и вси хо́лми, / и древа́дубра́вная да взыгра́ют: / Христа́хвали́те, язы́цы, / и Тому́вси лю́дие ра́дующеся возопи́йте: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
< Ι >Кре́постию ца́рствуяй ве́ки Госпо́дь, облече́н прии́дет, / Сего́ красоты́ же и сла́вы, несравне́нно есть благоле́пие в Сио́не. / Те́мже вси вопие́м: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
< Σ >Пя́дию изме́ривый небо, дла́нию же зе́млю, / Госпо́дь прии́де, Сио́н бо избра́, / в не́мже жи́ти и ца́рствовати изво́ли, / и возлюби́ лю́ди ве́рно вопию́щия: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
< Τ >Ирмос: На го́ру Сио́н взы́ди, благовеству́яй, / и Иерусали́му пропове́дуяй, / в кре́пости вознести́ глас: / пресла́вная глаго́лашася о Тебе́, Гра́де Бо́жий, / мир на Изра́иля и спасе́ние язы́ком.
< Ο >В вы́шних седя́й на херуви́мех Бог, / и призира́яй на смире́нныя, / Той гряде́т во сла́ве со о́бластию, / и испо́лнятся вся́ческая Боже́ственныя хвалы́ Его́. / Мир на Изра́иля и спасе́ние язы́ком.
< Σ >Сио́не Бо́жий, горо́ свята́я, и Иерусали́ме, / о́крест о́чи твои́ возведи́ и виждь / со́бранная ча́да твоя́ в тебе́, / се бо приидо́ша издале́ча, поклони́тися Царю́ твоему́. / Мир на Изра́иля и спасе́ние язы́ком.
< Ε >Ирмос: Возопи́ша с весе́лием пра́ведных ду́си: / ны́не ми́ру Заве́т Но́вый завеща́ется, / и кропле́нием да обновя́тся лю́дие, Бо́жия кро́ве.
< Y >Приими́ Изра́илю Бо́жие ца́рство, / и пребыва́яй во тьме, свет да у́зрит вели́кий, / и кропле́нием да обновя́тся лю́дие, / Боже́ственныя кро́ве.
< Λ >Разреше́ны своя́ ю́зники Сио́не испусти́, / и от ро́ва неве́дения безво́дна изведи́, / и кропле́нием да обновя́тся лю́дие, / Боже́ственныя кро́ве.
Кондак, самогласен, глас 6:
Н а престо́ле на Небеси́, / на жребя́ти на земли́ носи́мый, Христе́ Бо́же, / А́нгелов хвале́ние / и дете́й воспева́ние прия́л еси́, зову́щих Ти: / благослове́н еси́, Гряды́й Ада́ма воззва́ти.
Икос: Поне́же а́да связа́л еси́ Безсме́ртне, / и смерть умертви́л еси́, / и мир воскреси́л еси́, / с ва́иами младе́нцы восхваля́ху Тя, Христе́, я́ко победи́теля, / зову́ще Ти днесь : оса́нна Сы́ну Дави́дову. / Не ктому́ бо, рече́, закла́ни бу́дут младе́нцы, за Младе́нца Мари́ина, / но за вся младе́нцы и ста́рцы, Еди́н распина́ешися. / Не ктому́ на нас вмести́тся меч: / Твоя́ бо ре́бра прободу́тся копие́м. / Те́мже ра́дующеся глаго́лем: / благослове́н гряды́й Ада́ма воззва́ти.
< Ο >Ирмос: Спасы́й во огни́ Авраа́мския Твоя́ о́троки, / и халде́и уби́в, / я́же Пра́вда пра́ведно уловля́ше, / препе́тый Го́споди, / Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.
< Γ >Покланя́ющеся лю́дие, / и со ученики́ ра́дующеся, с ва́ием, / оса́нна Сы́ну Дави́дову зовя́ху: / препе́тый Го́споди Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.
< Η >Неискусозло́бное мно́жество, еще́ младе́нствующее естество́, / Боголе́пно Тя, Царю́ Изра́ильтеский и А́нгельский, воспе́т: / препе́тый Го́споди Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.
< Μ >С ва́ием Тя, Христе́, ве́твьми похваля́ху мно́жества, / благослове́н прише́дый Царь веко́в. / Вопия́ху же: препе́тый Го́споди Бо́же оте́ц, благослове́н еси́.
< Ε >Ирмос: Весели́ся, Иерусали́ме, торжеству́йте, лю́бящии Сио́на, / Ца́рствуяй бо во ве́ки Госпо́дь Сил прии́де. / Да благогове́ет вся земля́ от лица́ Его́, / и да вопие́т: / благослови́те вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
< Ν >На жребя́ мла́до всед Царь твой, Сио́не, / предста́ Христо́с: безслове́сную бо и́дольскую пре́лесть разруши́ти, / и неудержа́нное стремле́ние уста́вити всех язы́к прии́де, во е́же пе́ти: / вся дела́, по́йте Го́спода.
< Ο >Бог твой, ра́дуйся, Сио́не, зело́, / воцари́ся во ве́ки Христо́с. / Сей, я́коже пи́сано есть, кро́ткий и спаса́яй, / пра́ведный Изба́витель наш, прии́де на жребя́ти, / ко́нское свире́пство уби́ти враго́в, не вопию́щих: / благослови́те вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
< Σ >Оскудева́ет Боже́ственных огражде́ний, / законопресту́пное со́нмище непокори́вых, / поне́же дом моли́твы Бо́жия, верте́п сотвори́ша разбо́йническ, / от се́рдца Изба́вителя отри́нувше, Ему́же вопие́м: / благослови́те вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Честне́йшую не поем.
< Θ >Ирмос: Бог Госпо́дь и яви́ся нам. / Соста́вите пра́здник, / и веселя́щеся прииди́те, возвели́чим Христа́, / с ва́иями и ве́твьми, пе́сньми зову́ще: / благослове́н Гряды́й во и́мя Го́спода, Спа́са на́шего.
< Ε >Язы́цы вску́ю шата́етеся? / Пи́сменницы, и свяще́нницы, почто́ тще́тным поучи́стеся? / Кто Сей, ре́кше, / Ему́же де́ти с ва́ием и ве́твьми, пе́сньми зову́т: / благослове́н гряды́й во И́мя Го́спода, Спа́са на́шего.
< Ο >Сей Бог наш, Ему́же никто́же подо́бен, / пра́ведный всяк путь изобре́т, даде́ возлю́бленному Изра́илю. / По сих же с челове́ки поживе́ я́влься: / благослове́н гряды́й во И́мя Го́спода, Спа́са на́шего.
< Σ >Собла́зны стези́, что близ вас положи́сте непокори́вии?» Но́ги ва́ша ско́ры кровь излия́ти Влады́чню, / но воскре́снет вся́ко спасти́ зову́щия: / благослове́н гряды́й во И́мя Го́спода, Спа́са на́шего.
Светильна же не глаголем, но абие: Свят Госпо́дь Бог наш. Трижды, на глас 4.
На хвалитех поставим стихов 6, и поем стихиры самогласны 4, повторяюще два. Глас 4:
М но́жество наро́да, Го́споди, / постила́ху по пути́ ри́зы своя́: / друзи́и же ре́заху ве́тви от древе́с и ноша́ху. / Предыду́щии же и после́дующии, зовя́ху глаго́люще: / оса́нна Сы́ну Дави́дову, / благослове́н еси́ прише́дый, / и па́ки гряды́й во и́мя Госпо́дне. [Дважды.]
Х отя́щу Тебе́ вни́ти во святы́й град, Го́споди, / ве́тви садо́в лю́дие ноша́ху, / Тебе́ пою́ще, всех Влады́ку, / и зря́ще Тя на жребя́ти седя́ща, / я́коже на херуви́мех зря́ху. / Сего́ ра́ди си́це вопия́ху: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н еси́прише́дый, / и па́ки гряды́й во и́мя Госпо́дне. [Дважды.]
И зыди́те язы́цы, изыди́те и лю́дие, / и ви́дите днесь Царя́ Небе́снаго, / я́ко на престо́ле высо́це, / на жребя́ти ху́де во Иерусали́м входя́ща. / Ро́де иуде́йский неве́рный и прелюбоде́йный, прииди́ и виждь, / Его́же ви́де Иса́иа во пло́ти нас ра́ди приити́ иму́ща, / ка́ко уневеща́ет Себе́, я́ко целому́дренный но́вый Сио́н, / и отлага́ет осужде́нную со́нмицу: / я́ко в нетле́нном же бра́це и нескве́рном, / нескве́рнии стеко́шася благохва́ляще, неискусозло́бнии де́ти. / С ни́миже и мы пою́ще возопие́м песнь а́нгельскую: / оса́нна в вы́шних, / Иму́щему ве́лию ми́лость.
О́ бщее воскресе́ние, / пре́жде во́льныя стра́сти Твоея́, / во увере́ние всех предпоказа́вый, Христе́ Бо́же, / Ла́заря у́бо в Вифа́нии, держа́вною си́лою Твое́ю, / четверодне́вна ме́ртва воскреси́л еси́: / слепце́м же е́же ви́дети я́ко Светода́вец дарова́л еси́, Спа́се, / и во святы́й град со ученики́ Твои́ми вшел еси́, / седя́ на жребя́ти о́сли, / проро́ческая исполня́яй пропове́дания, / я́коже на херуви́мех носи́мый, / и де́ти евре́йстии с ве́твьми и ва́иами предсрета́ху Тя. / Те́мже и мы, ве́тви ма́сличныя нося́ще и ва́иа, / благода́рственно Тебе́ вопие́м: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н гряды́й во И́мя Госпо́дне.
Слава, и ныне, глас 6: Пре́жде шести́ дней Па́схи, прии́де Иису́с в Вифа́нию, / и приступи́ша к Нему́ ученицы́ Его́, глаго́люще Ему́: / Го́споди, где хо́щеши угото́ваем Ти я́сти Па́сху? / Он же посла́ их, / иди́те в пре́днюю весь, / и обря́щете челове́ка скуде́ль воды́ нося́ща, / после́дуйте ему́ и до́му влады́це рцы́те: / Учи́тель глаго́лет, / у тебе ́ сотворю́ Па́сху со ученики́ Мои́ми.
Славословие великое. И тропарь: О́бщее воскресе́ние: Таже ектении, и час первый, и оглашение, и обычный отпуст, и лития вне монастыря.
И́ же на жребя́ти о́сли се́сти изво́ливый, на́шего ра́ди спасе́ния, Христо́с, и́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.
Антифон 1, глас 2, псалом 114. В озлюби́х, я́ко услы́шит Госпо́дь / глас моле́ния моего́. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих: 2: Я́ко приклони́ у́хо Свое́ мне, / и во дни моя́ призову́.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 3: Объя́ша мя боле́зни сме́ртныя, / беды́ а́довы обрето́ша мя. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 4: Скорбь и боле́знь обрето́х, / и и́мя Госпо́дне призва́х. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Слава, и ныне: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Антифон 2, псалом 115. В е́ровах, те́мже возглаго́лах, / аз же смири́хся зело́.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / возсе́дый на жребя́, пою́щия Ти: / аллилу́иа.
Стих 2: Что возда́м Го́сподеви о всех, / я́же воздаде́ ми?
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / возсе́дый на жребя́, пою́щия Ти: / аллилу́иа. Стих 3: Ча́шу спасе́ния прииму́, / и и́мя Госпо́дне призову́.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / возсе́дый на жребя́, пою́щия Ти: / аллилу́иа. Стих 4: Моли́твы моя́Го́сподеви возда́м, / пред все́ми людьми́Его́.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / возсе́дый на жребя́, пою́щия Ти: / аллилу́иа. Слава, и ныне: Единоро́дный Сы́не:
Антифон 3, глас 1, псалом 117: И спове́дайтеся Го́сподеви я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
О́ бщее воскресе́ние / пре́жде Твоея́ Стра́сти уверя́я, / из ме́ртвых воздви́гл еси́ Ла́заря, Христе́ Бо́же. / Те́мже и мы, я́ко о́троцы побе́ды зна́мения нося́ще, / Тебе́ победи́телю сме́рти вопие́м: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
Стих 2: Да рече́т у́бо дом Изра́илев: я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Тропарь: О́бщее воскресе́ние:
Стих 3: Да рече́т у́бо дом Ааро́нь: я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Тропарь: О́бщее воскресе́ние:
Стих 4: Да реку́т у́бо вси боя́щиися Го́спода: я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Тропарь: О́бщее воскресе́ние:
Б лагослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне, благослови́хом вы из до́му Госпо́дня, Бог Госпо́дь, и яви́ся нам.
О́ бщее воскресе́ние / пре́жде Твоея́ Стра́сти уверя́я, / из ме́ртвых воздви́гл еси́ Ла́заря, Христе́ Бо́же. / Те́мже и мы, я́ко о́троцы побе́ды зна́мения нося́ще, / Тебе́ победи́телю сме́рти вопие́м: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
Слава, тропарь, глас 4:
С погре́бшеся Тебе́ креще́нием, Христе́ Бо́же наш, / безсме́ртныя жи́зни сподо́бихомся Воскресе́нием Твои́м, / и воспева́юще зове́м: / оса́нна в вы́шних, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
И ныне, кондак самогласен, глас 6:
Н а престо́ле на Небеси́, / на жребя́ти на земли́ носи́мый, Христе́ Бо́же, / А́нгелов хвале́ние / и дете́й воспева́ние прия́л еси́, зову́щих Ти: / благослове́н еси́, Гряды́й Ада́ма воззва́ти.
Прокимен Апостола, глас 4:
Б лагослове́н Гряды́й во И́мя Госпо́дне, / Бог Госпо́дь, и яви́ся нам.
Стих: Испове́дайтеся Го́сподеви я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Апостол к Филипписием, зачало 247.
Б ра́тие, ра́дуйтеся всегда́ о Го́споде: и па́ки реку́, ра́дуйтеся. Кро́тость ва́ша разу́мна да бу́дет всем челове́ком. Госпо́дь близ. Ни о че́мже пецы́теся, но во всем моли́твою и моле́нием со благодаре́нием проше́ния ва́ша да сказу́ются к Бо́гу. И мир Бо́жий, превосходя́й всяк ум, да соблюде́т сердца́ ва́ша и разуме́ния ва́ша о Христе́ Иису́се. Про́чее же, бра́тие моя́, ели́ка суть и́стинна, ели́ка че́стна, ели́ка пра́ведна, ели́ка пречи́ста, ели́ка прелюбе́зна, ели́ка доброхва́льна, а́ще ка́я доброде́тель, и а́ще ка́я похвала́, сия́ помышля́йте. И́мже и научи́стеся, и прия́сте, и слы́шасте, и ви́десте во мне, сия́ твори́те, и Бог ми́ра бу́дет с ва́ми.
Аллилуиа, глас 1:
Стих: Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву, я́ко ди́вна сотвори́ Госпо́дь.
Стих: Ви́деша вси концы́ земли́ спасе́ние Бо́га на́шего.
Евангелие от Иоанна, зачало 41.
П ре́жде шести́ дний Па́схи, прии́де Иису́с в Вифа́нию, иде́же бе Ла́зарь уме́рый, его́же воскреси́ от ме́ртвых. Сотвори́ша же Ему́ ве́черю ту, и Ма́рфа служа́ше: Ла́зарь же еди́н бе от возлежа́щих с Ним. Мари́я же прие́мши ли́тру ми́ра на́рда писти́ка многоце́нна, пома́за но́зе Иису́сове, и отре́ власы́ свои́ми но́зе Его́. Хра́мина же испо́лнися от вони́ ма́сти благово́нныя. Глаго́ла же еди́н от учени́к Его́, Иу́да Си́монов Искарио́тский, и́же хотя́ше Его́ преда́ти: Чесо́ ра́ди ми́ро сие́ не про́дано бысть на трех стех пе́нязь, и дано́ ни́щим? Сие́ же рече́, не я́ко о ни́щих печа́шеся, но я́ко тать бе, и ковче́жец име́яше, и вмета́емая ноша́ше. Рече́ же Иису́с: не де́йте ея́, да в день погребе́ния Моего́ соблюде́т е́. Ни́щия бо всегда́ и́мате с собо́ю, Мене́ же не всегда́ и́мате. Разуме́ же наро́д мног от Иуде́й, я́ко ту есть: и приидо́ша не Иису́са ра́ди то́кмо, но да и Ла́заря ви́дят, его́же воскреси́ от ме́ртвых. Совеща́ша же архиере́е, да и Ла́заря убию́т, я́ко мно́зи его́ ра́ди идя́ху от Иуде́й и ве́роваху во Иису́са. Во у́трий же день наро́д мног прише́дый в пра́здник, слы́шавше, я́ко Иису́с гряде́т во Иерусали́м, прия́ша ва́иа от фи́ник, и изыдо́ша в сре́тение Ему́, и зва́ху глаго́люще: оса́нна, благослове́н Гряды́й во И́мя Госпо́дне, Царь Изра́илев. Обре́т же Иису́с oсля́, все́де на не, я́коже есть пи́сано: Не бо́йся, дщи Сио́ня, се Царь твой гряде́т, седя́ на жребя́ти óсли. Сих же не разуме́ша ученицы́ Его́ пре́жде, но егда́ просла́вися Иису́с, тогда́ помяну́ша, я́ко сия́ бы́ша о Нем пи́сана, и сия́ сотвори́ша Ему́. Свиде́тельствоваше же наро́д, и́же бе пре́жде с Ним, егда́ Ла́заря возгласи́ от гро́ба, и воскреси́ его́ от ме́ртвых. Сего́ ра́ди и сре́те Его́ наро́д, я́ко слы́шаша Его́ сие́ сотво́рша зна́мение.
И бывает Литургия Златоустова.
Вместо Достойна, поем ирмос, глас 4:
Б ог Госпо́дь и яви́ся нам. / Соста́вите пра́здник, / и веселя́щеся прииди́те, возвели́чим Христа́, / с ва́иями и ве́твьми, пе́сньми зову́ще: / благослове́н Гряды́й во и́мя Го́спода, Спа́са на́шего.
Б лагослове́н Гряды́й во И́мя Госпо́дне, / Бог Госпо́дь, и яви́ся нам. / А ллилу́иа, трижды. На трапезе утешение: ядим рыбы, и вино пием, благодаряще Бога.
Последование вечерни
На Го́споди воззва́х, поставим стихов 6,
и поем самогласны три, повторяюще сия, глас 8:
Р а́дуйся и весели́ся, гра́де Сио́не, / красу́йся и ра́дуйся Це́ркве Бо́жия, / се бо Царь твой прии́де в пра́вде, / на жребя́ти седя́, от детей воспева́емый: / оса́нна в вы́шних, благослове́н еси́, / Име́яй мно́жество щедро́т, поми́луй нас.
П рии́де Спас днесь во град Иерусали́м, / испо́лнити писа́ние / и вси прия́ша в ру́ки ва́иа, / ри́зы же подстила́ху Ему́, / ве́дуще, я́ко Той есть Бог наш, / Ему́же херуви́ми вопию́т непреста́нно: / оса́нна в вы́шних, благослове́н еси́, / Име́яй мно́жество щедро́т, поми́луй нас.
Н а херуви́мех носи́мый и пева́емый от серафи́м, / возсе́л еси́ на жребя́ дави́дски Бла́же, / и де́ти Тя воспева́ху Боголе́пно, / иуде́е же ху́ляху беззако́нно, / стро́потное язы́ков, седа́лище жребца́ прообразова́ше, / из неве́рия в ве́ру претворя́емое. / Сла́ва Тебе́, Христе́, / еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче.
Слава: Ра́дуйся и весели́ся, гра́де Сио́не, / красу́йся и ра́дуйся Це́ркве Бо́жия, / се бо Царь твой прии́де в пра́вде, / на жребя́ти седя́, от детей воспева́емый: / оса́нна в вы́шних, благослове́н еси́, / Име́яй мно́жество щедро́т, поми́луй нас.
И ныне: На херуви́мех носи́мый и пева́емый от серафи́м, / возсе́л еси́ на жребя́ дави́дски Бла́же, / и де́ти Тя воспева́ху Боголе́пно, / иуде́е же ху́ляху беззако́нно, / стро́потное язы́ков, седа́лище жребца́ прообразова́ше, / из неве́рия в ве́ру претворя́емое. / Сла́ва Тебе́, Христе́, / еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче.
Вход. Прокимен обычный: Се ны́не благослови́те:
На стиховне стихиры самогласны, глас 2:
О т ве́твий и ва́ий, я́ко от Боже́ственна пра́здника, / в Боже́ственный преше́дше пра́здник, / к честно́му Христо́вых страсте́й, / ве́рнии, стеце́мся та́инству спаси́тельному, / и Сего́ ви́дим за нас страсть терпя́ща во́льную, / Тому́же пе́ние подо́бное / благодаря́ще воспои́м, уми́льно зову́ще: / благоутро́бия исто́чниче и спасе́ния приста́нище, / Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стих: Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву.
Глас 3: Стра́шно е́же впа́сти в ру́це Бо́га жи́ва, / Сей судия́ есть помышле́ний и мы́слей серде́чных. / Никто́же да вни́дет искуша́яй ве́ру непоро́чную, / но в кро́тости и стра́се Христу́ присту́пим, / да прии́мем ми́лость и благода́ть обря́щем, / во благовре́менную по́мощь.
Стих: Ви́деша вси концы́ земли́ спасе́ние Бо́га нашего.
Глас 7: Со́нмице лука́вая и прелюбоде́йная, / своему́ му́жу не сохра́ншая ве́ру, / что держи́ши заве́т, его́же не была́ еси́ насле́дница? / Что хва́лишися о Отце́, Сы́на отве́ргшаяся? / Проро́ки не прия́ла еси́, Сы́на возвести́вшия. / Поне́ свои́х чад усрами́ся, си́це вопию́щих: / оса́нна Сы́ну Дави́дову, / благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.
Слава, глас 2: От ве́твий и ва́ий, я́ко от Боже́ственна пра́здника, / в Боже́ственный преше́дше пра́здник, / к честно́му Христо́вых страсте́й, / ве́рнии, стеце́мся та́инству спаси́тельному, / и Сего́ ви́дим за нас страсть терпя́ща во́льную, / Тому́же пе́ние подо́бное / благодаря́ще воспои́м, уми́льно зову́ще: / благоутро́бия исто́чниче и спасе́ния приста́нище, / Го́споди, сла́ва Тебе́.
И ныне, глас 3: Стра́шно е́же впа́сти в ру́це Бо́га жи́ва, / Сей судия́ есть помышле́ний и мы́слей серде́чных. / Никто́же да вни́дет искуша́яй ве́ру непоро́чную, / но в кро́тости и стра́се Христу́ присту́пим, / да прии́мем ми́лость и благода́ть обря́щем, / во благовре́менную по́мощь.
Н ы́не отпуща́еши: И по О́тче наш, тропарь: Богоро́дице Де́во ра́дуйся: И прочая яко обычно. И обычныя поклоны.
Вестно буди, яко Богоро́дице Де́во: и прочая, со сладкопением поются, во святыя Четыредесятницы Недели, такожде и в настоящую. В прочия же дни Великия седмицы поскору глаголются.
Г ряды́й Госпо́дь на во́льную страсть на́шего ра́ди спасе́ния, Христо́с, и́стинный Бог наш, моли́твами пречи́стыя Своея́ Ма́тере и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко Благ и Человеколю́бец.
Источник