Успение Пресвятой Богородицы: праздничные антифоны, тропарь и кондак, прокимен, задостойник, причастен
Стих 1 (Псалом 65): Воскли́кните Го́сподеви,/ вся земля́.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 2 (Псалом 99): Испове́дайтеся Ему́,/ хвали́те и́мя Его́.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 3 (Псалом 47): Во гра́де Го́спода сил,/ во гра́де Бо́га на́шего.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стих 4 (Псалом 75): Бысть в ми́ре ме́сто Его́/ и жили́ще Его́ в Сио́не.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху/ и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.
Стjхъ №. Pал0мъ …є: В оскли1кните гDеви/ всS землS.
М оли1твами бцdы, сп7се, спаси2 нaсъ.
Стjхъ в-й. Pал0мъ §f: И# сповёдайтесz є3мY,/ хвали1те и4мz є3гw2.
М оли1твами бцdы, сп7се, спаси2 нaсъ.
Стjхъ G-й. Pал0мъ м7з: В о грaдэ гDа си1лъ,/ во грaдэ бGа нaшегw.
М оли1твами бцdы, сп7се, спаси2 нaсъ.
Стjхъ д7-й. Pал0мъ o7є: Б hсть въ ми1рэ мёсто є3гw2,/ и3 жили1ще є3гw2 въ сіHнэ.
М оли1твами бцdы, сп7се, спаси2 нaсъ.
Слaва, и3 нhнэ:
М оли1твами бцdы, сп7се, спаси2 нaсъ.
Стих 1 (Псалом 86): Лю́бит Госпо́дь врата́ Сио́ня/ па́че всех селе́ний Иа́ковлих.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, моли́твами Богоро́дицы, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Стих 2: Пресла́вная глаго́лашася о тебе́,/ гра́де Бо́жий.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, моли́твами Богоро́дицы, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Стих 3 (Псалом 47): Бог основа́/ и́ в век.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, моли́твами Богоро́дицы, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Стих 4 (Псалом 45): Освяти́л есть/ селе́ние Свое́ Вы́шний.
Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, моли́твами Богоро́дицы, пою́щия Ти: аллилу́иа.
Сла́ва, и ны́не: Единоро́дный Сы́не.
Стjхъ №-й. Pал0мъ п7ѕ: Л ю1битъ гDь вратA сіw6нz/ пaче всёхъ селeній їaкwвлихъ.
С паси1 ны, сн7е б9ій, мlтвами бцdы, пою1щыz ти2: ґллилyіа.
Стjхъ в7-й. П ресл†внаz глаг0лашасz њ тебЁ,/ грaде б9ій.
С паси1 ны, сн7е б9ій, мlтвами бцdы, пою1щыz ти2: ґллилyіа.
Стjхъ G-й. Pал0мъ м7з: Б Gъ њсновA/ и5 въ вёкъ.
С паси1 ны, сн7е б9ій, мlтвами бцdы, пою1щыz ти2: ґллилyіа.
Стjхъ д7-й. Pал0мъ м7є: Њ с™и1лъ є4сть/ селeніе своE вhшній.
С паси1 ны, сн7е б9ій, мlтвами бцdы, пою1щыz ти2: ґллилyіа.
Слaва, и3 нhнэ: Е# динор0дный сн7е:
Стих 1 (Псалом 107): Гото́во се́рдце мое́, Бо́же, гото́во се́рдце мое́.
Тропарь: В рождестве́ де́вство сохрани́ла еси́.
Стих 2 (Псалом 115): Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми?
Тропарь: В рождестве́ де́вство сохрани́ла еси́.
Стих 3: Ча́шу спасе́ния прииму́ и и́мя Госпо́дне призову́.
Тропарь: В рождестве́ де́вство сохрани́ла еси́.
ҐнтіфHнъ G, глaсъ з7:
Стjхъ №-й. Pал0мъ Rз: Г от0во сeрдце моE, б9е, гот0во сeрдце моE.
Тропaрь: В ъ ржcтвЁ дёвство сохрани1ла є3си2:
Стjхъ в7-й. Pал0мъ рє7i: Ч то2 воздaмъ гDеви њ всёхъ, ±же воздадe ми;
Тропaрь: В ъ ржcтвЁ дёвство сохрани1ла є3си2:
Стjхъ G-й: Ч aшу сп7сeніz пріимY и3 и4мz гDне призовY.
Тропaрь: В ъ ржcтвЁ дёвство сохрани1ла є3си2:
В рождестве́ де́вство сохрани́ла еси́,/ во успе́нии ми́ра не оста́вила еси́, Богоро́дице,/ преста́вилася еси́ к животу́, Ма́ти су́щи Живота́,// и моли́твами Твои́ми избавля́еши от сме́рти ду́ши на́ша.
В ъ ржcтвЁ дёвство сохрани1ла є3си2,/ во ўспeніи мjра не њстaвила є3си2, бцdе,/ престaвиласz є3си2 къ животY, м™и сyщи животA:// и3 моли1твами твои1ми и3збавлsеши t смeрти дyшы нaшz.
В моли́твах Неусыпа́ющую Богоро́дицу/ и в предста́тельствах непрело́жное упова́ние/ гроб и умерщвле́ние не удержа́ста:/ я́коже бо Живота́ Ма́терь/ к животу́ преста́ви// во утро́бу Всели́выйся присноде́вственную.
Кондaкъ, глaсъ в7:
В ъ моли1твахъ неусыпaющую бцdу/ и3 въ предстaтельствахъ непрел0жное ўповaніе,/ гр0бъ и3 ўмерщвлeніе не ўдержaста:/ ћкоже бо животA м™рь,/ къ животY престaви, // во ўтр0бу всели1выйсz приснодёвственную.
Проки́мен Богоро́дицы, глaс 3:
Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода, / и возра́довася дух Мой о Бо́зе Спа́се Мое́м.
Прокjменъ, глaсъ G: Пёснь бцdы: В ели1читъ дш7A моS гDа,/ и3 возрaдовасz д¦ъ м0й њ бз7э сп7сэ моeмъ.
Стjхъ: Ћ кw призрЁ на смирeніе рабы2 своеS, сe бо t нhнэ ўбlжaтъ мS вси2 р0ди.
Задостойник (припев и ирмос 9-й песни канона):
А́нгели, успе́ние Пречи́стыя ви́девше, удиви́шася,/ ка́ко Де́вая восхо́дит от земли́ на Не́бо.
Побежда́ются естества́ уста́вы/ в Тебе́, Де́во Чи́стая:/ де́вствует бо рождество́ и живо́т предобруча́ет смерть;/ по рождестве́ Де́ва и по сме́рти жива́,// спаса́еши при́сно, Богоро́дице, насле́дие Твое́.
Ѓ гGли, ўспeніе пречcтыz ви1дэвше, ўдиви1шасz,/ кaкw дв7аz восх0дитъ t земли2 на нб7о.
П обэждaютсz є3стествA ўстaвы/ въ тебЁ, дв7о чcтаz:/ дёвствуетъ бо ржcтво2, и3 жив0тъ пред8wбручaетъ смeрть:/ по рождествЁ дв7а, и3 по смeрти живA,// спасaеши при1снw, бцdе, наслёдіе твоE.
Прича́стен Богоро́дицы:
Ча́шу спасе́ния прииму́, и и́мя Госпо́дне призову́.
Аллилу́ия. (Трижды)
Причaстенъ бцdы: Ч aшу сп7сeніz пріимY, и3 и4мz гDне призовY.
Ґ ллилyіа, три1жды.
Источник
Побеждаются естества уставы ноты
Тропари, кондаки, задостойники и величания двунадесятых праздников и праздника Пасхи
В порядке гражданского года, т. е. с 1 января по новому стилю.
(Даты указаны по старому и новому стилю.)
Рождество Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа
25 декабря \ 7 января.
Тропарь, глас 4-й
Рождество́ Твое́, Христе́ Бо́же наш, / возсия́ ми́рови свет ра́зума: / в нем бо звезда́м служа́щии / звездо́ю уча́хуся / Тебе́ кла́нятися, Со́лнцу пра́вды, / и Тебе́ ве́дети с высоты́ Восто́ка. // Го́споди, сла́ва Тебе́.
Де́ва днесь Пресу́щественнаго ражда́ет, / и земля́ верте́п Непристу́пному прино́сит; / А́нгели с па́стырьми славосло́вят, / волсви́ же со звездо́ю путеше́ствуют: // нас бо ра́ди роди́ся Отроча́ мла́до, преве́чный Бог.
Задостойник, глас 1-й
Припев: Велича́й, душе́ моя́, / честне́йшую и сла́внейшую го́рних во́инств, // Де́ву Пречи́стую Богоро́дицу.
Ирмо́с: Люби́ти у́бо нам, / я́ко безбе́дное стра́хом, / удо́бее молча́ние; / любо́вию же, Де́во, / пе́сни тка́ти спротяже́нно сложе́нныя неудо́бно есть; / но и, Ма́ти, си́лу, // ели́ко есть произволе́ние, даждь.
Велича́ем Тя, / Живода́вче Христе́, / нас ра́ди ны́не пло́тию ро́ждшагося / от Безневе́стныя // и Пречи́стыя Де́вы Мари́и.
Крещение Господне. Богоявление
6/19 января.
Тропарь, глас 1-й
Во Иорда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди, / Тро́ическое яви́ся поклоне́ние: / Роди́телев бо глас свиде́тельствоваше Тебе́, / возлю́бленнаго Тя Сы́на имену́я, / и Дух в ви́де голуби́не / изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние. / Явле́йся, Христе́ Бо́же, // и мир просвеще́й, сла́ва Тебе́.
Яви́лся еси́ днесь вселе́нней, / и свет Твой, Го́споди, зна́менася на нас, / в ра́зуме пою́щих Тя: / прише́л еси́, и яви́лся еси́, // Свет непристу́пный.
Задостойник, глас 2-й
Припев: Велича́й, душе́ моя́, / честне́йшую го́рних во́инств, // Де́ву Пречи́стую Богоро́дицу.
Ирмо́с: Недоуме́ет всяк язы́к благохвали́ти по достоя́нию, / изумева́ет же ум и преми́рный пе́ти Тя, Богоро́дице; / оба́че, Блага́я су́щи, ве́ру приими́, / и́бо любо́вь ве́си боже́ственную на́шу: // Ты бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя велича́ем.
Велича́ем Тя, / Живода́вче Христе́, / нас ра́ди ны́не пло́тию крести́вшагося / от Иоа́нна // в вода́х Иорда́нских.
Сретение Господа нашего Иисуса Христа
2/15 февраля.
Тропарь, глас 1-й
Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, / из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце пра́вды, Христо́с Бог наш, / просвеща́яй су́щия во тьме. / Весели́ся и ты, ста́рче пра́ведный, / прие́мый во объя́тия Свободи́теля душ на́ших, // да́рующаго нам воскресе́ние.
Утро́бу Деви́чу освяти́вый рождество́м Твои́м, / и ру́це Симео́не благослови́вый, / я́коже подоба́ше, предвари́в, / и ны́не спасл еси́ нас, Христе́ Бо́же; / но умири́ во бране́х жи́тельство, // и укрепи́ лю́ди, и́хже возлюби́л еси́, еди́не Человеколю́бче.
Задостойник, глас 3-й
Припев: Богоро́дице Де́во, / упова́ние христиа́ном, // покры́й, соблюди́ и спаси́ на Тя упова́ющих.
Ирмо́с: В зако́не се́ни и писа́ний / о́браз ви́дим, ве́рнии: / всяк му́жеский пол, ложесна́ разверза́я, свят Бо́гу. / Тем Перворожде́нное Сло́во Отца́ Безнача́льна, / Сы́на первородя́щася Ма́терию неискусому́жно, // велича́ем.
Велича́ем Тя, / Живода́вче Христе́, / и чтим Пречи́стую Ма́терь Твою́, / Е́юже по зако́ну ны́не // прине́слся еси́ в храм Госпо́день.
Благовещение Пресвятой Богородицы
25 марта \ 7 апреля.
Тропарь, глас 4-й
Днесь спасе́ния на́шего глави́зна, / и е́же от ве́ка та́инства явле́ние: // Сын Бо́жий, Сын Де́вы быва́ет, / и Гаврии́л благода́ть благовеству́ет. / Те́мже и мы с ним Богоро́дице возопии́м: / ра́дуйся, Благода́тная, // Госпо́дь с Тобо́ю.
Взбра́нной Воево́де победи́тельная, / я́ко изба́вльшеся от злых, / благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице; / но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую, / от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти: // ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
Задостойник, глас 4-й
Припев: Благовеству́й, земле́, ра́дость ве́лию, // хвали́те, Небеса́, Бо́жию сла́ву.
Ирмо́с: Я́ко одушевле́нному Бо́жию киво́ту, / да ника́коже ко́снется рука́ скве́рных; / устне́ же ве́рных Богоро́дице немо́лчно, / глас А́нгела воспева́юще, с ра́достию да вопию́т: // ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Арха́нгельский глас вопие́м Ти, Чи́стая: / ра́дуйся, Благода́тная, // Госпо́дь с Тобо́ю.
Источник
Канон Успению Пресвятой Богородицы
Песнь 1
Ирмос: Преукрашенная Божественною славою, священная и славная, Дево, память Твоя вся собра к веселию верныя, начинающей Мариаме, с лики и тимпаны, Твоему поющия Единородному: славно яко прославися.
Да провождают невещественнии чинове небошественное в Сион Божественное тело Твое, внезапу же стекшеся апостол множество от конец, Богородице, Тебе предсташа абие, с нимиже, Чистая, Твою честную, Дево, память славим.
Победныя почести взяла еси на естество, Чистая, Бога рождши, обаче же, подобящися Творцу Твоему и Сыну, паче естества повинуешися естественным законом. Темже умерши, с Сыном востаеши, вечнующи.
Песнь 3
Ирмос: Содетельная и содержительная всех Божия Мудросте и Сило, непреклонну, недвижиму Церковь утверди, Христе, един бо еси Свят, во святых почиваяй.
Жену Тя мертвенну, но паче естества и Матерь Божию видевше, Всенепорочная, славнии апостоли ужасно прикасахуся руками славою облистающей, яко богоприятное Селение видяще.
Постиже руце досадительныя дерзаго, усечением суд нанес, Богу сохраньшу честь одушевленному Кивоту, славою Божества, в Немже Слово плоть бысть.
Седален
Блажим Тя, вси роди, Богородице Дево, в Тя бо Невместимый Христос Бог наш вместитися благоволи. Блажени есмы и мы, предстательство Тя имуще: день бо и нощь молишися о нас и роди христианстии Твоими молитвами утверждаются. Тем, воспевающе, вопием Ти: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Песнь 4
Ирмос: Речи пророков и гадания воплощение проявиша от Девы Твое, Христе: сияние блистания Твоего во свет языков изыдет, и возгласит Тебе бездна с веселием: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Видите, людие, и чудитеся: Гора бо святая и явственная Богу в Небесныя обители превышше вземлется, Небо земное в Небесное и нетленное селение вселяемо.
Жизни присносущныя и лучшия смерть Твоя бысть прехождение, Чистая, от привременныя к Божественней воистину и непреходимей преставляя Тя, Чистая, в веселии Сына зрети Твоего и Господа.
Взяшася двери Небесныя, и Ангели воспеша, и прият Христос девства Своея Матере сосуд; Херувими подъяша Тя с веселием, Серафими же славят, радующеся.
Песнь 5
Ирмос: Божию и неизреченную доброту добродетелей Твоих, Христе, исповем: от Присносущныя бо Славы Соприсносущное и Ипостасное возсиявый Сияние, из девственныя утробы сущим во тьме и сени воплощся, возсиял еси Солнце.
Яко на облаце, Дево, апостольский лик носимь, к Сиону от конец служити Тебе, Облаку легкому, собирашеся: от Неяже Вышний Бог сущим во тьме и сени Праведное возсия Солнце.
Труб богоприятнии языцы богословных мужей благогласнейше Богородице вопияху, исходную возглашающе песнь Духом: радуйся, нетленный Источниче Божия живоначальнаго и спасительнаго всем воплощения.
Песнь 6
Ирмос: Морский пучинородный китов внутренний огнь — тридневнаго Твоего погребения проображение, егоже Иона пророк показася. Спасен бо, яко и предпослася, неврежден, вопияше: пожру Ти со гласом хваления, Господи.
Дает Тебе яже превыше естества Царь всех Бог: в рождестве бо Деву якоже сохрани, тако во гробе тело соблюде нетленно и спрослави Божественным преставлением, честь Тебе, яко Сын Матери, даруя.
Воистину Тя, яко светел свещник невещественнаго Света, кадильницу златую Божественнаго Угля, во Святая святых всели, ручку и жезл, скрижаль богописанную, ковчег святый, трапезу Слова жизни, Дево, Рождество Твое.
Кондак, глас 2
В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Огради моя помышления, Христе мой, ибо Стену мира воспети дерзаю, Чистую Матерь Твою, на столпе глагол укрепи мя и в тяжких мыслех заступи мя, Ты бо взывающим и просящим верою моления исполняеши. Ты мне убо даруй язык приносен и помысл непостыден: всякое бо даяние сияния от Тебе низпосылается, Светоподателю, во утробу вселивыйся приснодевственную.
Песнь 7
Ирмос: Безстудней ярости же и огню Божественное желание сопротивляяся, огнь убо орошаше, ярости же смеяшеся, богодохновенною словесною преподобных тривещанною цевницею противовещая мусикийским органом посреди пламене: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Богоделанныя скрижали Моисей, писанныя Божественным Духом, яростию сокруши, но сего Владыка Рождшую неврежденну в Небесныя сохрань домы ныне внутрь всели. С Нею играюще, вопием Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
В кимвалех — усты чистыми, мусикийски же — сердцем светлым, доброгласною трубою — высокою мыслию, Девы и Чистыя в нарочитый избранный день преставления, детельными плещуще руками, вопием: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Богомудрии, соберитеся, людие: Божия бо славы Селение от Сиона преставляется к Небесному жилищу, идеже глас чист празднующих, глас несказаннаго радования, и в веселии вопиющих Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Пламень, орошающ преподобныя, злочестивыя же попаляющ, Ангел Божий всемощный показа отроком, живоначальный же источник содела Богородицу, тлю смерти и живот точащу поющим: Содетеля единаго поим, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Глаголы последоваху Божественному Ковчегу священному все множество Богословов в Сионе: камо идеши ныне, Скиние,— зовуще,— Бога Живаго? Не престай призирающи верою поющия: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Якоже, воздевши руце, исходиши, Всенепорочная, руце, имиже Бога носила еси плотию, со дерзновением, яко Мати, рекла еси к Рожденному: яже Ми дал еси, во веки сохрани, вопиющия Тебе: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Побеждаются естества уставы в Тебе, Дево Чистая: девствует бо рождество и живот предобручает смерть; по рождестве Дева и по смерти жива, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Дивляхуся Ангельския силы, в Сионе смотряюще своего Владыку, женскую душу руками носящаго, пречисто бо Рождшей сынолепно провозглашаше: гряди, Чистая, с Сыном и Богом прославлена буди.
Опрята лик апостольский богоприятное тело Твое, со страхом зряще и гласом велиим вещающе: в Небесныя домы к Сыну восходящи, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.
Светилен
Апостоли, от конец совокупльшеся зде, в Гефсиманийстей веси погребите тело Мое, и Ты, Сыне и Боже Мой, приими дух Мой. (Трижды)
Источник