- 4-й стихирный глас
- Стихира воскресная 4 глас ноты для
- Октоих воскресный. Глас 4
- ГЛАС 4
- В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.
- В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ
- Стихиры на Господи, воззвах, глас 4:
- Стихиры воскресные
- Ины стихиры, Анатолиевы, глас 4:
- Стихиры восточные
- На стиховне стихиры воскресны, глас 4:
- Стихиры на стиховне
- Тропарь, глас 4:
- Тропарь
- ГЛАС 4
- В НЕДЕЛЮ НА УТРЕНИ ПО ШЕСТОПСАЛМИИ,
- В ВОСКРЕСЕНЬЕ НА УТРЕНИ
- Тропарь, глас 4:
- Тропарь
- По 1‑м стихословии, седальны воскресны, глас 4:
- По 1 стихословии седален
- По 2‑м стихословии седальны воскресны, глас 4: Подобен: Скоро предвари:
- По 2 стихословии седален
- По непорочных ипакои, глас 4:
- Ипакои
- Степенна, глас 4. Антифон 1‑й, ихже стихи повторяюще поем:
- Степенны. Антифон 1
- Антифон 2:
- Антифон 2
- Антифон 3:
- Антифон 3
- Прокимен, глас 4:
- Прокимен
- Канон воскресен, творение Иоанна Дамаскина. Глас 4
- Каноны
- Песнь 1
- Песнь 1
- Другий канон Крестовоскресен. Глас 4. Песнь 1
- Ин канон Пресвятей Богородице, [егоже краестрочие: Четвертая песнь Всеславней Отроковице.] Глас 4. Песнь 1
- Песнь 3
- Песнь 3
- Песнь 4
- Песнь 4
- Песнь 5
- Песнь 5
- Песнь 6
- Песнь 6
- Кондак, глас 4. Подобен: Явился еси днесь:
- Кондак
- Песнь 7
- Песнь 7
- Песнь 8
- Песнь 8
- Песнь 9
- Песнь 9
- На хвалитех стихиры воскресны, глас 4:
- На “хвалите” стихиры воскресные, на 8
- Ины стихиры Анатолиевы, глас тойже.
- Иные стихиры, восточные
- По славословии тропарь воскресен:
- Тропарь воскресный
- ГЛАС 4
- НА ЛИТУРГИИ.
- Блаженна, глас 4:
- НА ЛИТУРГИИ
- Блаженны, на 8
- Тропарь, глас 4:
- Тропарь
- Кондак, глас 4. Подобен: Явился еси днесь:
- Кондак
- Прокимен, глас 4:
- Прокимен
- Аллилуиа:
- Аллилуиа
4-й стихирный глас
Воскресная стихира 1-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: Изведи́ из темни́цы ду́шу мою́, / испове́датися и́мени Твоему́.
Животворя́щему Твоему́ Кресту́, / непреста́нно кла́няющеся, Христе́ Бо́же, / тридне́вное Воскресе́ние Твое́ сла́вим: / тем бо обнови́л еси истле́вшее челове́ческое естество́, Всеси́льне, / и и́же на Небеса́ восхо́д обнови́л еси нам, // яко Еди́н Благ и Человеколю́бец.
Стіхи1ра воскrна nсмоглaсника № на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д:
Стjхъ: И# зведи2 и3з8 темни1цы дyшу мою2,/ и3сповёдатисz и4мени твоемY.
Ж ивотворsщему твоемY кrтY,/ непрестaннw клaнzющесz хrтE б9е,/ триднeвное воскrніе твоE слaвимъ:/ тёмъ бо њбнови1лъ є3си2 и3стлёвшее человёческое є3стество2 всеси1льне,/ и3 и4же на нб7сA восх0дъ њбнови1лъ є3си2 нaмъ,// ћкw є3ди1нъ бlгъ и3 чlвэколю1бецъ.
Воскресная стихира 2-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: Мене́ ждут пра́ведницы / до́ндеже возда́си Мне.
Дре́ва преслуша́ния запреще́ние / разреши́л еси, Спа́се, / на дре́ве кре́стнем во́лею пригвозди́вся, / и во ад соше́д, Си́льне, / сме́ртныя у́зы, яко Бог, растерза́л еси. / Те́мже кла́няемся еже из ме́ртвых Твоему́ Воскресе́нию, / ра́достию вопию́ще:// Всеси́льне Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стіхи1ра воскrна nсмоглaсника в7 на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
Стjхъ: М енE ждyтъ првdницы,/ д0ндеже воздaси мнЁ.
Д рeва преслушaніz запрещeніе/ разрэши1лъ є3си2 сп7се,/ на дрeвэ кrтнэмъ в0лею пригвозди1всz,/ и3 во ѓдъ сошeдъ си1льне,/ смє1ртныz ќзы ћкw бGъ растерзaлъ є3си2./ тёмже клaнzемсz є4же и3з8 мeртвыхъ твоемY воскrнію,/ рaдостію вопію1ще:// всеси1льне гDи, слaва тебЁ.
Воскресная стихира 3-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: Из глубины́ воззва́х к Тебе́ Го́споди, / Го́споди, услы́ши глас мой.
Врата́ а́дова сокруши́л еси, Го́споди, / и Твое́ю сме́ртию сме́ртное ца́рство разруши́л еси: / род же челове́ческий от истле́ния свободи́л еси, / живо́т и нетле́ние мíру дарова́в, // и ве́лию ми́лость.
Стіхи1ра воскrна nсмоглaсника G на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
Стjхъ: И# з8 глубины2 воззвaхъ къ тебЁ гDи,/ гDи, ўслhши глaсъ м0й.
В ратA ѓдwва сокруши1лъ є3си2 гDи,/ и3 твоeю смeртію смeртное цaрство разруши1лъ є3си2:/ р0дъ же человёческій t и3стлёніz свободи1лъ є3си2,/ жив0тъ и3 нетлёніе мjру даровaвъ,// и3 вeлію млcть.
Воскресная (анатолиева) стихира 4-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: Да бу́дут у́ши Твои́ / вне́млюще гла́су моле́ния моего́.
Прииди́те, воспои́м лю́дие, / Спа́сово тридне́вное воста́ние, / и́мже изба́вихомся а́довых нереши́мых уз;/ и нетле́ние и жизнь вси восприя́хом зову́ще: / Распны́йся, и Погребы́йся, и Воскресы́й, / спаси́ ны Воскресе́нием Твои́м, // Еди́не Человеколю́бче.
И$на стіхи1ра ґнат0ліева nсмоглaсника д7 на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
Стjхъ: Д а бyдутъ ќши твои2,/ внeмлющэ глaсу молeніz моегw2.
П ріиди1те воспои1мъ лю1діе,/ сп7сово триднeвное востaніе,/ и4мже и3збaвихомсz ѓдовыхъ нерэши1мыхъ ќзъ:/ и3 нетлёніе и3 жи1знь вси2 воспріsхомъ зовyще:/ распнhйсz, и3 погребhйсz, и3 воскRсhй,/ сп7си1 ны воскrніемъ твои1мъ// є3ди1не чlвэколю1бче.
Воскресная (анатолиева) стихира 5-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: А́ще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто постои́т? / я́ко у Тебе́ очище́ние есть.
А́нгели и челове́цы, Спа́се, / Твое́ пою́т тридне́вное Воста́ние, / и́мже озари́шася вселе́нныя концы́, / и рабо́ты вра́жия вси изба́вихомся, зову́ще: / Животво́рче Всеси́льне Спа́се, / спаси́ ны Воскресе́нием Твои́м,//Еди́не Человеколю́бче.
И$на стіхи1ра ґнат0ліева nсмоглaсника є7 на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
Стjхъ: Ѓ ще беззакHніz нaзриши гDи, гDи, кто2 постои1тъ;/ ћкw ў тебE њчищeніе є4сть.
Ѓ гGли и3 человёцы сп7се,/ твоE пою1тъ триднeвное востaніе,/ и4мже њзари1шасz вселeнныz концы2,/ и3 раб0ты врaжіz вси2 и3збaвихомсz, зовyще:/ животв0рче всеси1льне сп7се/ сп7си1 ны воскrніемъ твои1мъ,// є3ди1не чlвэколю1бче.
Воскресная (анатолиева) стихира 6-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: И́мене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́, / упова́ душа́ моя́ на Го́спода.
Врата́ ме́дная стерл еси, / и вереи́ сокруши́л еси, Христе́ Бо́же, / и род челове́ческий па́дший воскреси́л еси. / Сего́ ра́ди согла́сно вопие́м: // Воскресы́й из ме́ртвых, Го́споди, сла́ва Тебе́.
И$на стіхи1ра ґнат0ліева nсмоглaсника ѕ7 на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
Стjхъ: И$ мене рaди твоегw2, потерпёхъ тS гDи, потерпЁ душA моS въ сл0во твоE,/ ўповA душA моS на гDа.
В ратA мBднаz стeрлъ є3си2,/ и3 верєи2 сокруши1лъ є3си2 хrтE б9е,/ и3 р0дъ человёческій пaдшій воскRси1лъ є3си2./ сегw2 рaди соглaснw вопіeмъ:// воскRсhй и3з8 мeртвыхъ гDи, слaва тебЁ.
Воскресная (анатолиева) стихира 7-я на «Господи, воззвах», глас 4:
Стих: От стра́жи у́тренния до но́щи, от стра́жи у́тренния, / да упова́ет Изра́иль на Го́спода.
Го́споди, е́же от Отца́ Твое́ Рождество́ / безле́тно есть и присносу́щно: / е́же от Де́вы воплоще́ние, / неизрече́нно челове́ком и несказа́нно: / и еже во ад соше́ствие стра́шно диа́волу и а́ггелом его́: / смерть бо попра́в, тридне́вен воскре́сл еси, / нетле́ние подава́я челове́ком, // и ве́лию ми́лость.
И$на стіхи1ра ґнат0ліева nсмоглaсника з7 на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
Стjхъ: T стрaжи ќтренніz до н0щи, t стрaжи ќтренніz,/ да ўповaетъ ї>ль на гDа.
Г Dи, є4же t nц7A твоE ржcтво2,/ безлётно є4сть и3 присносyщно:/ є4же t дв7ы воплощeніе,/ неизречeнно человёкwмъ и3 несказaнно:/ и3 є4же во ѓдъ сошeствіе стрaшно діaволу и3 ѓггелwмъ є3гw2:/ смeрть бо попрaвъ, триднeвенъ воскrлъ є3си2,/ нетлёніе подавaz человёкwмъ,// и3 вeлію млcть.
Воскресный догматик на «Господи, воззвах», глас 4:
И́же Тебе́ ра́ди Богооте́ц проро́к Дави́д/ пе́сненно о Тебе́ провозгласи́/ вели́чия Тебе́ Сотво́ршему:/ предста́ Цари́ца одесну́ю Тебе́, /Тя бо Ма́терь хода́таицу Живота́ показа́,/ без отца́ из Тебе́ вочелове́читися благоволи́вый Бог, / да Свой па́ки обнови́т о́браз истле́вший страстьми́,/ и заблу́ждшее горохи́щное обре́т овча́,/ на ра́мо восприи́м, ко Отцу́ принесе́т,/ и Своему́ хоте́нию,/ с небе́сными совокупи́т си́лами,/ и спасе́т, Богоро́дице, мир, Христо́с,// име́яй ве́лию и бога́тую ми́лость.
БGор0диченъ догмaтікъ nсмоглaсника на Г Dи воззвaхъ , глaсъ д7:
И$ же тебE рaди бGоoтeцъ прbр0къ дв7дъ/ пёсненнw њ тебЁ провозгласи2,/ вели6чіz тебЁ сотв0ршему:/ предстA цRи1ца њдеснyю тебE./ тs бо м™рь, ходaтаицу животA показA,/ без8 nц7A и3з8 тебE вочеловёчитисz бlговоли1вый бGъ,/ да св0й пaки њбнови1тъ w4бразъ, и3стлёвшій страстьми2,/ и3 заблyждшее горохи1щное њбрётъ nвчA,/ на рaмо воспріи1мъ, ко nц7Y принесeтъ,/ и3 своемY хотёнію,/ съ нбcными совокупи1тъ си1лами,/ и3 сп7сeтъ бцdе, мjръ, хrт0съ// и3мёzй вeлію и3 богaтую млcть.
Источник
Стихира воскресная 4 глас ноты для
Гласы — музыкальная система из восьми ладов (гласов), лежащая в основе старинных песнопений в Православной Церкви. В широком смысле гласом можно назвать набор мелодий, на которые поются те или иные песнопения.
В певческой практике сложилось понимание гласа как мелодии, служащей трафаретом для распевания всех текстов, к данному гласу относящихся. Попевки одного гласа не одинаковы (как в греческом, так и в русском пении) для ирмосов, прокимнов, тропарей. Так как в богослужении употребляются песнопения разных типов: тропарь, стихира, прокимен, ирмос и др. — для них установлены и различные напевы. Таким образом, чтобы правильно спеть, необходимо знать не только номер гласа, но и его тип: тропарный, стихирный или иной.
Тем не менее, музыкальная основа всех мелодических вариантов одного и того же гласа и доныне одна и та же — она сохранялась более или менее постоянно в течение веков.
Восемь гласов составляют т.н. систему «осмогласия» (т.е. восьмигласия), которая охватывает почти весь основной фонд церковной музыки. Большинство песнопений богослужений одной недели подчинено одному из восьми гласов. Восемь недель образуют восьминедельный гласовый цикл.
По преданию Православной Церкви, систему гласов ввел преподобный Иоанн Дамаскин.
На предстоящей седмице Глас 7 — «глас мягкий, трогательный, увещающий. Он ласково убеждает, призывает, просит об умилостивлении».
Из всех гласов нашего осмогласия самым скудным по количеству песнопений является глас седьмой. Достаточно редко звучит этот глас, и поэтому, вероятно, нелегко его узнать и обозначить в памяти.
Источник
Октоих воскресный. Глас 4
ГЛАС 4
В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.
В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ
На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных 4 и Минеи 3. Если празднуем святому, то поем 4 стихиры Октоиха, и святому 6. Слава: Минеи, а И ныне: Богородичен первый, гласа.
Стихиры на Господи, воззвах, глас 4:
Стихиры воскресные
Ины стихиры, Анатолиевы, глас 4:
Стихиры восточные
Слава: Стихира из Минеи.
Слава, и ныне, Богородичен: Иже Тебе ради богоотец пророк Давид / песненно о Тебе провозгласи, / величия Тебе Сотворшему: / предста Царица одесную Тебе. / Тя бо Матерь, Ходатаицу Живота показа, / без отца из Тебе вочеловечитися Благоволивый Бог, / да Свой паки обновит образ, истлевший страстьми, / и заблуждшее горохищное обрет овча, / на рамо восприим, к Отцу принесет, / и Своему хотению, с Небесными совокупит Силами, / и спасет, Богородице, мiр, / Христос имеяй велию и богатую милость. | И ныне, Богородичен: Через Тебя, Богородица, / ставший предком Божиим пророк Давид / благозвучно о Тебе провозгласил / пред сотворившем Тебе величие: / “Предстала Царица справа от Тебя”. / Ибо Тебя Матерью, носительницей жизни сделал Бог, / без отца благоволивший воплотиться от Тебя, / чтобы обновить в нас Свой образ, погубленный страстями, / и, найдя заблудившуюся в горах овцу, / взяв на плечи ко Отцу принести, / и по Своей воле соединить с небесными Силами и спасти мир – / Христос, имеющий великую и богатую милость. |
Таже, Свете Тихий: Прокимен: Господь воцарися: и прочая по обычаю. | Вход. Свет отрадный: Прокимен, глас 6: Господь воцарился: Затем ектения сугубая, Сподоби, Господи: ектения просительная. |
Господи, восшед на Крест, / прадеднюю нашу клятву потребил еси, / и сошед во ад, / вечныя узники свободил еси, / нетление даруя человеческому роду, / сего ради поюще славим / Животворящее и Спасительное Твое Востание. Ины стихиры, по алфавиту: | Ты, Господи, взойдя на Крест, / от прародителей пришедшее на нас проклятие отменил; / и сойдя во ад, бывших в нем от века узников освободил, / нетление даруя человеческому роду. / Потому мы, воспевая, славим / животворящее и спасительное Твое воскресение. |
Стих: Господь воцарися, / в лепоту облечеся. | Стих: Господь воцарился, / благолепием облёкся. |
Повешен на древе, Едине Сильне, / всю тварь поколебал еси: / положен же во гробе, / живущия во гробех воскресил еси, / нетление и жизнь даруя человеческому роду. / Темже поюще, славим / тридневное Твое Востание. | Вися на Древе, Ты, единый Сильный, / все творение поколебал / и положенный во гробницу, / пребывавших в могилах воскресил, / нетление и жизнь даруя роду человеческому. / Потому мы воспевая славим / Твое воскресение на третий день. |
Стих: Ибо утверди вселенную, / яже не подвижется. | Стих: Ибо Он утвердил вселенную, / и она не поколеблется. |
Людие беззаконнии, Христе, / Тебе, предавше Пилату, распяти осудиша, / неблагодарнии о Благодетеле явившеся. / Но волею претерпел еси погребение: / самовластно воскресл еси тридневно, яко Бог, / даруя нам безконечный живот, и велию милость. | Народ беззаконный, предав Тебя, Христе, Пилату, / на распятие осудил, / неблагодарным к своему Благодетелю явившись. / Но Ты, добровольно погребение претерпев, / самовластно в третий день воскрес как Бог, / даруя нам бесконечную жизнь / и великую милость. |
Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, в долготу дний. | Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, на долгие дни. |
Со слезами жены дошедша гроба, Тебе искаху, / не обретша же, рыдающа с плачем вопиюща глаголаху: / увы нам, Спасе наш Царю всех, / како украден был еси; / кое же место держит Живоносное Тело Твое? / Ангел же к ним отвещаваше, не плачите, глаголет, / но шедша проповедите, яко воскресе Господь, / подая нам радость, яко Един Благоутробен. | Жены, со слезами достигнув гроба, / стали Тебя искать, / но не найдя, скорбели и, с плачем взывая, восклицали: / “Увы, Спаситель наш, Царь всех! / Как украли Тебя? / И какое место обладает живоносным телом Твоим?” / Ангел же возгласил им в ответ: / “Не плачьте, но пойдите и возвестите, что воскрес Господь, / даруя нам радость, как единый милосердный!” Слава: Стихира из Минеи, если есть. Если нет: |
Слава, и ныне, Богородичен: Призри на моления Твоих раб, Всенепорочная, / утоляющи лютая на ны востания, / всякия скорби нас изменяющи. / Тя бо, Едину, твердое и известное Утверждение имамы, / и Твое предстательство стяжахом. / Да не постыдимся, Владычице, Тя призывающии, / потщися на умоление, Тебе верно вопиющих: / радуйся, Владычице, всех Помоще, / Радосте и Покрове, и Спасение душ наших. | Слава, и ныне, Богородичен: Приклонись к мольбам рабов Твоих, Всенепорочная, / прекращая беды, на нас восстающие, / от всякой скорби нас избавляя: / ибо Тебя одну как твердую и надежную опору мы имеем, / и в Тебе защиту обрели. / Да не постыдимся, Владычица, Тебя призывая! / Поспеши исполнить моление Тебе с верою взывающих: / “Радуйся, Владычица, всем помощь, / радость и покров и спасение душ наших!” |
Таже, Ныне отпущаеши: и Трисвятое. По Отче наш: | Затем: Ныне отпускаешь: Трисвятое по Отче наш: |
Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное / и Ангелом несведомое таинство, / Тобою, Богородице, сущим на земли явися Бог, / в неслитном соединении воплощаемь, / и Крест волею нас ради восприим, / имже воскресив первозданнаго, / спасе от смерти души наша. | Слава, и ныне, Богородичен: От века сокровенное / и Ангелам неведомое таинство, / через Тебя, Богородица, явлено живущим на земле, / – Бог, воплощающийся в неслитном единении двух естеств, / и ради нас добровольно принявший Крест, – / им Он воскресил Адама первозданного / и спас от смерти души наши. Тот же тропарь и на Бог – Господь: ГЛАС 4В НЕДЕЛЮ НА УТРЕНИ ПО ШЕСТОПСАЛМИИ,Бог Господь, и явися нам: на глас 4. В ВОСКРЕСЕНЬЕ НА УТРЕНИПоем Бог – Господь: на 4 глас, и дважды воскресный тропарь, и Богородичен один раз. Тропарь, глас 4:С ветлую Воскресения проповедь / от Ангела уведевша Господни ученицы / и прадеднее осуждение отвергша, / апостолом хвалящася глаголаху: / испровержеся смерть, / воскресе Христос Бог, / даруяй мiрови велию милость. [дважды] ТропарьР адостную весть о воскресении узнав от Ангела, / и избавившись от прародительского осуждения, / Господни ученицы апостолам возглашали, торжествуя: / “Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, / дарующий миру великую милость!” (2) |
Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное / и Ангелом несведомое таинство, / Тобою, Богородице, сущим на земли явися Бог, / в неслитном соединении воплощаемь, / и Крест волею нас ради восприим, / имже воскресив первозданнаго, / спасе от смерти души наша. | Слава, и ныне, Богородичен: От века сокровенное / и Ангелам неведомое таинство, / через Тебя, Богородица, явлено живущим на земле, / – Бог, воплощающийся в неслитном единении двух естеств, / и ради нас добровольно принявший Крест, – / им Он воскресил Адама первозданного / и спас от смерти души наши. |
Таже обычная стихословия Псалтира. | Затем обычное стихословие Псалтири. |
Воззревша на гробный вход, / и пламене ангельскаго не терпяща мироносицы, / с трепетом дивляхуся, глаголюща: / егда украдеся отверзый разбойнику рай; / еда ли воста, Иже и прежде страсти проповедавый востание; / воистинну воскресе Христос, / сущим во аде подая живот, и воскресение. | Взглянув на вход во гроб и пламени от Ангела не вынося, / мироносицы с трепетом изумлялись, восклицая: / “Неужели украден Отворивший рай разбойнику? / Не воскрес ли прежде страдания Возвестивший о воскресении?” / Поистине воскрес Христос Бог, / даруя пребывавшим во аде жизнь и воскресение. |
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. | Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! |
Вольным Твоим советом Крест претерпел еси, Спасе: / и во гробе нове человецы положиша Тя смертнии, / словом концы составльшаго. / Темже связан бысть чуждий: / смерть люто пленяшеся, / и сущии во аде вси взываху живоносному востанию Твоему: / Христос воскресе, Жизнодавец пребываяй во веки. | По Своему добровольному решению / Ты, Спаситель, Крест претерпел, / и в новом гробе смертные люди положили / словом пределы мира Создавшего. / Потому был связан враг, / смерть терпела страшное поражение, / и все пребывавшие во аде / восклицали при живоносном Твоем воскресении: / “Воскрес Христос – Податель жизни, пребывающий вовеки!” |
Слава, и ныне, Богородичен: Удивися Иосиф, еже паче естества зря, / и внимаше мыслию иже на руно дождь, / в безсеменнем зачатии Твоем, Богородице, / купину огнем неопалимую, жезл Ааронов прозябший, / и свидетельствуя обручник Твой и хранитель, священником взываше: / Дева раждает, и по рождестве паки Дева пребывает. | Слава, и ныне, Богородичен: Поражен был Иосиф, видя сверхъестественное, / и постиг умом в зачатии Твоем без семени, Богородица, / дождь, сошедший на руно, не сгоравший в огне терновый куст, / Ааронов жезл расцветший. / И он, Твой обручник и хранитель, / пред священниками свидетельствуя, восклицал: / “Дева рождает и после родов также Девою пребывает!” |
По 2‑м стихословии седальны воскресны, глас 4: | |
Воскресл еси яко Безсмертный от гроба, Спасе, / совоздвигл еси мир Твой силою Твоею, Христе Боже наш, / сокрушил еси в крепости смерти державу, / показал еси, Милостиве, воскресение всем: / темже Тя и славим, Едине Человеколюбче. | Воскрес Ты, Спаситель, из гроба, как бессмертный; / воскресил мир Твой воскресением Своим, Христе Боже наш; / Сокрушил Своею силою власть смерти, / явил всем воскресение, Милостивый. / Потому мы и прославляем Тебя, единый Человеколюбец. |
Стих: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. | Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. |
С горних высот сошед Гавриил, / и к каменю приступль, идеже Камень жизни, / белоносяй взываше ко плачущим: / престаните вы от рыдания вопля, имеющия и ныне милостивное: / Егоже бо ищете плачуща, дерзайте, яко воистинну востал есть. / Темже возопийте апостолом: яко воскресе Господь, / Воставшему поклонитеся радость приемша. / Дерзайте убо, да дерзает убо и Ева. | С небесных высот спустившись / и приступив к скале, где находился Камень жизни, / Гавриил, облеченный в белое, восклицал плакавшим: / “Прекратите плачевный вопль, вы всегда исполненные сострадания; / ободритесь! Кого вы со слезами ищете, воистину восстал. / Потому возглашайте апостолам, что воскрес Господь. / (Получив радость, поклонитесь Воскресшему; / дерзайте же, да дерзает и Ева”.) |
Слава, и ныне, Богородичен: Удивишася Чистая, вси ангелов лицы таинству Твоего рождения страшному: / како Иже вся содержай манием единем, / объятии Твоими яко человек содержавается, / и приемлет начало Превечный и млеком питается, / Иже всякое дыхание питаяй неизреченною благостию; / и Тя, яко воистинну Божию Матерь хваляще, славят. | Слава, и ныне, Богородичен: Поразились, Чистая, все сонмы Ангелов / повергающему в трепет таинству Твоего чревоношения: / как Держащий все единым мановением / заключается в объятия Твои как человек, / берет начало Предвечный и молоком питается / Питающий все дышащее по неизреченной благости? / И Тебя, как истинную Матерь Божию, / они хвалами прославляют. Затем тропари «по Непорочных» и ектения малая. По непорочных ипакои, глас 4:Яже Твоего преславнаго востания, предтекша мироносицы, / апостолом проповедаху Христе, / яко воскресл еси яко Бог, / подая мирови велию милость. ИпакоиОбстоятельства воскресения Твоего дивного, / прибежав к Апостолам, возвещали мироносицы, / что Ты воскрес, Христе, как Бог, / подавая миру великую милость. Степенна, глас 4. |
От юности моея / мнози борют мя страсти, / но Сам мя заступи, / и спаси, Спасе мой. | С юности моей / воюют со мною многие страсти; / но Сам защити / и спаси меня, Спаситель мой. |
Ненавидящии Сиона, / посрамитеся от Господа, / яко трава бо огнем / будете изсохше. | Ненавидящие Сион, устыдитесь Господа: / ибо вы будете иссушены, / как трава огнем. |
Слава: Святым Духом / всяка душа живится, / и чистотою возвышается, / светлеется Троическим Единством священнотайне. | Слава: Святым Духом всякая душа оживляется / и очищением возвышается, / в священной тайне просветляется / Троическим Единством. |
И ныне, тойже. | И ныне: И повторяем то же. |
Антифон 2:Воззвах Тебе Господи тепле, / из глубины души моея, / и мне да будут на послушание / Божественная Твоя ушеса. Антифон 2Воззвал я к Тебе, Господи пламенно / из глубины души моей, / и да будут мне внимать / Божественные уши Твои. | |
На Господа надежду всяк кто стяжав, / вышший есть всех скорбящих. | Всякий, на Господа имеющий надежду, / выше всех печалей. |
Слава: Святым Духом / точатся благодатныя струи, / напаяюща всяку тварь / ко оживлению. | Слава: Святым Духом изливаются струи благодати, / орошающие все творение / для оживления. |
И ныне, тойже. | И ныне: И повторяем то же. |
К матери своей / якоже имать кто любовь, / ко Господу тепльше / люблением должни есмы. | Как имеет всякий к матери своей любовь, / так и к Господу теплейшую любовь / мы должны иметь. |
Слава: Святым Духом / боговедения богатство, / зрения, и премудрости: / вся бо в сем отеческая веления слово открывает. | Слава: Святым Духом – богатство Богопознания, / созерцания и мудрости; / ибо чрез Него все Отеческие веления / Слово открывает. |
И ныне, тойже. | И ныне: И повторяем то же. |
Таже, Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его: Евангелие воскресно, и прочее по ряду. Воскресение Христово: псалом 50. | Всё, что дышит: и читаем Евангелие утреннее воскресное. Воскресение Христа увидев: Псалом 50. Слава: По молитвам апостолов: И ныне: По молитвам Богородицы: Затем, глас 6: Помилуй меня, Боже: И стихира: Воскрес Иисус из гроба: И молитва: Спаси, Боже, народ Твой: |
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему. | Припев: Слава, Господи, святому воскресению Твоему. |
Вознеслся еси на пречистем древе крестнем, / наше отпадение исправляя, / еже на древе исцеляя всегубительство, Владыко, / яко Благ и Всесилен. | Вознесся Ты, Владыка, / наше падение исправляя, / на пречистое древо Креста, / и всецелую нашу гибель / от древа познания исцеляя, / как благой и всемогущий. |
Во гробе плотски, во аде же с душею, яко Бог: / в раи же с разбойником, и на Престоле был еси, Христе, со Отцем и Духом, / вся исполняя Неописанный. | Во гробе плотью, а во аде с душою как Бог, / в раю же с разбойником / и на престоле был Ты, Христе, со Отцом и Духом, / все наполняя, беспредельный. |
Богородичен: Без семене Отчею волею / от Божественнаго Духа Божия зачала еси Сына, / и плотию родила еси: / Иже из Отца без матере, / нас же ради, из Тебе без отца. | Богородичен: По воле Отца без семени от Божественного Духа / Ты зачала Сына Божия, / и родила во плоти от Отца рожденного без матери, / и ради нас – от Тебя без отца. |
Канон 2 | |
Исцелил еси сокрушение человечества, Господи, / Божественною Твоею Кровию обновивый то: / и сокрушил еси сильнаго в крепости, / иже древле сокрушившаго Твое создание. | Исцелил Ты сокрушенное человечество, Господи, / Божественною Своею кровию обновив его, / и с силою властелина сокрушил, / некогда сокрушившего Твое создание. |
Мертвых востание, умерщвлением был еси: / крепость бо отъятся умерщвления, бравшися с Жизнию вечною, / Иже всеми владычествующу воплощенному Богу. | Воскресением мертвых / чрез мертвость Свою Ты сделался; / ибо сила умерщвления упразднена, / встретившись с Жизнью Вечной – / над всем Владычествующим / воплотившимся Богом. |
Богородичен: Красен превышши небесных сил, / Божественный Твой бысть Храм Одушевленный, / во утробе Ты носивши, Дево, Горо Святая, Бога нашего. | Богородичен: Прекрасным, высшим Сил небесных, / сделался Твой Божественный одушевленный храм – / носившая Тебя во чреве Дева, / святая гора Твоя, Боже наш. |
Канон 3 | |
Сотрясошася людие, смятошася языцы, / царствия же державная уклонишася, Чистая, от страха рождества Твоего: / прииде бо Царь мой, и низложи мучителя, / и мир от тли избави. | Пришли в движение народы, смутились племена / и склонились могущественные царства, / от страха пред Рожденным от Тебя, Чистая; / ибо пришел Царь мой, низложил мучителя / и мир от гибели избавил. |
Жилище Свое, живый в вышних, / к человеком сошед, освяти Христе, и непоколебимо яви: / Едина бо по рождестве девства сокровище, / Зиждителя рождши пребыла еси. | Обитель Свою на небесах Живущий, / Христос, сойдя к смертным освятил / и незыблемой явил; / ибо одна Творца Родившая / после родов девства сокровищем осталась. Затем тропари из канона Минеи и катавасия по уставу. Песнь 3Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, зовущи: / Ты моя крепость, Господи, / и прибежище, и утверждение. Песнь 3Канон 1. Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, взывая: / “Ты моя сила, Господи, / и прибежище, и утверждение!” |
Древо животное, мысленный истинный виноград, / на Кресте висит, всем источая нетление. | Древо жизни, духовный и истинный виноград, / на Кресте висит, всем бессмертие источая. |
Яко велик, яко страшен, яко адово низложь шатание, / и яко Бог нетленен, ныне плотски воскресе. | Как великий, как страшный, / как надменность ада укротивший / и как Бог нетленный, Он ныне плотию воскрес. |
Богородичен: Ты едина сущим на земли, / яже паче естества благих Ходатаица, / Мати Божия была еси: / темже Ти, радуйся, приносим. | Богородичен: Ты одна для живущих на земле / сверхъестественных благ виновницей соделалась, Матерь Божия, / потому приветствие “радуйся” мы Тебе приносим. |
Ин, ирмос: Твоя песнословцы Богородице: | Канон 2 |
Ядом исполнены в мя змий зубы вонзе, Спасе, / яже, Вседержителю Владыко, гвоздьми рук Твоих сокрушил еси: / яко несть свят во святых, паче Тебе, Человеколюбче. | Полные яда зубы змий / вонзил в меня, Спаситель, / Ты же, Владыка Вседержитель, сокрушил их гвоздями рук Своих. / Ибо из святых нет столь святого, / как Ты, Человеколюбец. |
Виден был еси, Человеколюбче, волею во гробе мертв, Животворче, / и врата развергл еси адова, яже от веков душам: / яко несть свят во святых разве Тебе, Человеколюбче. | Ты явился, Человеколюбец, добровольно / во гробе мертвым, Животворец, / и врата ада отверз пребывавшим в нем от века душам. / Ибо из святых нет столь святого, / как Ты, Человеколюбец. |
Богородичен: Неорана бразда явилася еси, клас животный рождши, / всем причащающимся безсмертию Ходатая, / во святых Святаго свято почивающаго. | Богородичен: Невозделанным полем Ты явилась, / родившим Колос жизни, / подающий бессмертие всем, Ему приобщающимся, – / Святого, во святых свято почивающего. |
Ин, ирмос: С высоты снизшел еси волею на землю: | Канон 3 |
Очищается человеков существо, / Тобою присовокупльшееся нестерпимому Божественному Огню: / яко сокровенный, Пречистая Дево, в Тебе Хлеб испекшееся, / Иже и Тебе неврежденну сохраншему. | Очищается смертных естество, / чрез Тебя соединившееся / с нестерпимым Божественным огнем: / им оно как сокровенный хлеб / испеклось в Тебе, Дева Пречистая, / но и Ты невредимой сохранилась. |
Кая сия яже воистинну близ Бога; / яко превозшедши вся ангельския чины, / едина добротою девства, / яко Мати сияющи Вседержителя. | Кто Эта, поистине к Богу близкая, / как превзошедшая все Ангельские полки? / Это – Одна красотою девства сияющая, / как Матерь Вседержителя. |
Возшел еси, страсти моя исцеляя, на Крест / страстию Пречистыя плоти Твоея, / в нюже волею облеклся еси. / Темже Ти взываем: / слава силе Твоей, Господи. | Ты взошел на Крест, да уврачуешь мои страсти / страданиями Своей пречистой плоти, / которую Ты добровольно принял. / Потому мы восклицаем Тебе: / “Слава силе Твоей, Господи!” |
Безгрешнаго смерть вкусивши, / Животворящаго Тела Твоего, / достойно, Владыко, умертвися: / мы же вопием Ти, / слава силе Твоей, Господи. | Смерть, коснувшись непричастного греху / и животворящего тела Твоего, Владыка, / справедливо была умерщвлена; / мы же Тебе взываем: / “Слава силе Твоей, Господи!” |
Богородичен: Неискусобрачно родила еси, Дево, / и по рождестве явилася еси девствующи паки: / темже немолчными гласы, / еже радуйся, Тебе, Владычице, / верою несумненною взываем. | Богородичен: Не испытав брака зачала Ты, Дева, / и после родов по-прежнему явилась девственной; / потому мы не умолкающими голосами Тебе, Владычица, / с твердой верою восклицаем: “Радуйся!” |
Ин, ирмос: Неизследный Божий Совет: Взаконен сый Израиль, / Тебе, Христе, взаконившаго Бога не позна: / но яко беззаконника, законопреступая, на Кресте пригвозди, / иже законоположению недостойный. Получивший закон Израиль / не познал Тебя, Христе, – Бога-Законодателя; / но как законопреступника ко Кресту / вопреки закону пригвоздил Тебя, / недостойный законодательства. | |
Обожена Твоя, Спасе, Душа, / адова сокровища пленивши, / яже от века совоскреси души: / живоносное же Тело всем нетление источи. | Обоженная душа Твоя, Спаситель, / опустошив сокровищницы ада, / воскресила души от века в нем пребывавшие, / живоносное же тело Твое / всем нетление источило. |
Богородичен: Тебе, Приснодеву и истинную Богородицу вси славим, / Юже прообразоваше боговидцу Моисею / неопально, Пречистая, купина, огню примесившися. | Богородичен: Тебя, Приснодеву / и истинную Богородицу все мы славим, / Ту, Которую Боговидцу Моисею прообразовал / куст терновый, охваченный огнем, / но не сгоравший, Пречистая. |
Ин, ирмос: Седяй в славе: Поживе с человеки, видимь быв Невидимый, / во зраце сый Непостижимаго Божества, / и воображься из Тебе, Отроковице, в чуждее, / ведущих Тя, Чистую Богоматерь, спасает. Общался с людьми Невидимый, / сделавшись видимым: / пребывая во образе непостижимого Божества / и приняв от Тебя, Отроковица, / образ прежде Ему несвойственный, / Он спасает знающих Тебя, чистую Богоматерь. | |
Прият в вещественне Дева Невещественнаго, в причастии вещества, / Младенца от Нея бывша. / Темже во дву существу, Един познавается / плотоносец Бог, и Человек Пресущественный. | Дева вещественно приняла Невещественного, / явившегося с приобщением к веществу младенцем от Нее. / Потому Он в двух естествах единым познается: / Богом, облеченным плотию / и человеком сверхъестественным. |
По Рождестве Тя, Деву, Иже в Деву Тя вселися, / и рождься без семене, Слово и Бог пребысть, / и в рождестве Деву сохрани, / яко Владыка и Зиждитель всея твари. | После родов сохранил Тебя Девою / в Тебя – Деву Вселившийся / и родившийся без семени Бог-Слово / и при Своем рождении девственной соблюл, / как Владыка и Создатель всего творения. |
Ты, Господи, к земли милостивно сошел еси: / Ты вознесл еси падшее человеческое существо, на древе воздвизаемь. | Ты, Господи, на землю из сострадания сошел; / Ты возвысил падшее человеческое естество, / вися на Древе. |
Ты взял ми еси, Христе, прегрешений осуждение: / Ты разрушил еси болезни смертныя, Щедре, Божественным воскресением Твоим. | Ты снял с меня, Христе, / обвинение в грехах; / Ты разрешил муки смерти, Милосердный / Божественным воскресением Своим. |
Богородичен: Тя оружие непобедимое на враги предлагаем, / Тя утверждение, и надежду нашего спасения, Богоневесто, стяжахом. | Богородичен: Тебя как оружие несокрушимое / против врагов мы направляем / и в Тебе приобрели опору / и надежду нашего спасения, Божия Невеста. |
Ин, ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней: | Канон 2 |
Прият Тя всего усты ад безумный: / на Кресте бо пригвождена Тя видев, / копием прободена, бездыханна, / Живаго Бога проста вменяше человека. / Разуме же искусивый крепость Твоего Божества. | Принял Тебя всего своею пастью ад безумный: / ибо, пригвожденным к Древу Тебя узрев, / копьем пронзенным, бездыханным, / он Тебя – живого Бога / за простого человека счел; / но испытав, познал Божества Твоего силу. |
Разрушеный, Человеколюбче, Храм Твоего Телесе, / гроб разделивый и ад неволею оба суда истязуеми суть: / ов убо святых Твоих души, / телеса же другий соотсылающе, Безсмертне. | Разрушенный храм тела Твоего, Человеколюбец, / разделившие между собою гроб и ад / невольно получают оба должное возмездие: / один души святых Твоих, Бессмертный, высылает, / другой же – их тела. |
Богородичен: Се ныне исполнися пророческое проречение: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси Безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя, мир подавающа. | Богородичен: Вот, ныне исполнилось пророка предсказание: / ибо Ты, не познавшая брака Дева, / имела во чреве Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем, воспевающим Тебя, мир подающего. |
Ин, ирмос: Ныне востану: Дом Тя славы, Гору Божию Святую, Чистая, / Невесту, Чертог, Храм освящения, / Сын Божий, в Тя вселився, / и рай сладости присносущныя нам содела. Тебя домом славы, святой горою Божией, / невестою, чертогом, храмом освящения / Сын Божий, вселившийся в Тебя, Чистая, / и раем вечного наслаждения для нас соделал. | |
Плоть от крове Девственныя приял еси, Христе, / Безсеменну, Пречисту, Ипостасну, / и словесну и умну, одушевленну, / действенну, хотетельну, / Самовладычну и Самовластну. | Плоть от крови девственной / Ты принял без семени, Христе, / пречистую и ипостасную, / словесную и разумную, одушевленную, / деятельную и обладающую волей, / свободную и самовластную. |
Мучителей разум Девственное посрами чрево: / Младенец бо язву аспидную душегубную испыта рукою, / и отступника гордаго низлож, / верных под нозе покори. | Высокомерие тирана посрамило чрево Девственное; / ибо Младенец душепагубную нору аспидов исследовал рукою / и, низвергнув заносчивого отступника, / под ноги верным покорил его. |
Возшел еси на Крест, силою препоясався, / и соплется с мучителем, яко Бог, с высоты свергл еси, / Адама же непобедимою силою воскресил еси. | Ты взошел на Крест, / препоясавшись могуществом, / и, вступив в борьбу с мучителем, / как Бог, с высоты его низверг, / а Адама воскресил Своей непобедимой дланью. |
Воскресл еси блистаяйся красный из гроба, Христе, / и разгнал еси вся враги Божественною силою Твоею, / и вся, яко Бог, веселия исполнил еси. | Ты, Христе, блистая, / прекрасным воскрес из гроба / и рассеял всех врагов Своим Божественным могуществом, / и, как Бог, веселием все наполнил. |
Богородичен: О чудо всех чудес новейшее! / Яко Дева во утробе, всяческая обдержащаго / неискусомужно заченши, не тесновмести. | Богородичен: О чудо, всех чудес необычайнейшее! / Дева, зачав не зная мужа, / все Объемлющего вместила / во чреве, не стеснив. |
Ин, ирмос: Приидох во глубины морския: | Канон 2 |
Отверзе гортань свой ад, и пожре мя, / и душу разшири безумный: / но Христос сошед, возведе жизнь мою, яко Человеколюбец. | Раскрыл зев свой ад и поглотил меня, / и расширил душу свою, безумный; / но Христос, сойдя, возвел от гибели жизнь мою, / как Человеколюбец. |
Погибе смертию смерть, / умерый бо воскресе, нетление мне даруя: / явлься же женам провеща радость Безсмертный. | Смертию смерть попала в плен; / ибо воскрес Умерший, / нетление мне даровав; / и явившись женам, / Он радость возвещает им, Бессмертный. |
Богородичен: Нестерпимаго Божества вместилище чистое / утроба Твоя явися, о Богородице! / Еже без страха небеснии чинове воззрети не возмогоша. | Богородичен: Нестерпимого Божества жилищем / явилось чистое чрево Твое, Богородица, / на которое небесные полки / без страха взирать не могут. |
Ин, ирмос тойже Древле убо прельсти мя змий, и умори мя, / праматерию моею Евою: / ныне же, Чистая, Тобою создавый мя из истления воззва. Некогда змий обольстил и умертвил меня / чрез мою праматерь Еву; / ныне же чрез Тебя, Чистая, Создатель / от тления меня избавил. | |
Бездна Тя бездну неизреченно, / благоутробия Отроковице, избранную показа чудес: / ибо из Тебе молниею Божества, / бисер Христос возсия. | Бездна милосердия неизреченно / явила Тебя, Отроковица, / избранною бездною чудес; / ибо из Тебя молнией Божества / жемчуг – Христос воссиял. |
С пас и Избавитель мой / из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, / и врата адова сокруши, / и яко Владыка / воскресе тридневен. | С паситель и Избавитель мой от гроба, / как Бог воскресил из оков на земле рожденных, / и врата ада сокрушил, / и как Владыка воскрес на третий день. |
Икос: Воскресшаго из мертвых Христа Жизнодавца тридневна из гроба, / и врата смертная днесь сокрушшаго силою Своею, / и ада умертвившаго, и жало смертное стершаго, / и Адама со Евою свободившаго, / воспоим вси земнороднии, вопиюще хвалу прилежно: / Той бо яко Един Крепкий, Бог и Владыка, воскресе тридневен. | Икос: Христа, жизни Подателя, / из гроба в третий день воскресшего из мертвых, / и в сей день врата смерти сокрушившего силою Своею, / ад умертвившего и жало смерти сломившего, / и Адама с Евою освободившего, / воспоем все, на земле рожденные, / с благодарностью возглашая хвалу усердно, / ибо Он, как единый могущественный Бог и Владыка, / воскрес на третий день. |
Песнь 7Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы персидстей, / любовию благочестия паче, / нежели пламенем, опаляеми, взываху: / благословен еси в храме славы Твоея, Господи. Песнь 7Канон 1. Ирмос: Чада Авраамовы в печи Персидской, / любовью к благочестию более, чем пламенем разжигаемые, восклицали: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!” | |
К нетлению человечество призвася, / Божественною измовено Кровию Христовою, благодарно воспевающее: / благословен еси в храме Славы Твоея, Господи. | К нетлению снова призвано человечество, / омытое Божетвенною кровию Христа, / и благодарно воспевающее: / “Благословен Ты в храме славы Твоей, Господи!” |
Яко Живоносец, яко рая краснейший / воистинну, и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой, / источник нашего воскресения. | Носителем жизни, поистине рая прекраснейшим, / и всякого чертога царского светлейшим / явился гроб Твой, Христе, / источник нашего воскресения. |
Богородичен: Вышняго освященное Божественное селение, радуйся, / Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущим: / благословена Ты в женах еси, Всенепорочная Владычице. | Богородичен: Божественная освященная Скиния Всевышнего, радуйся! / Ибо чрез Тебя, Богородица, / радость подана взывающим: / “Благословенна Ты между женами, / всенепорочная Владычица!” |
Ин, ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго: | Канон 2 |
Смирил еси на древо воздвизаемь, око высокое, / и превознесенную бровь на землю низложил еси, спасый человека: / Препетый отцев Господь и Бог, благословен еси. | Ты смирил, вися на Древе, взор надменный / и поднятую бровь низверг к земле, / спасши человека, Прехвальный. / Господь и Бог отцов, благословен Ты! |
Силою Твоею рог наш возвыси служащих Ти, воскресый из мертвых, / и адово истощивый прежде многочеловечное богатство, Владыко: / Препетый отцев Господь и Бог, благословен еси. | Своею силою возвысь достоинство / нас, служащих Тебе, Владыка, / воскресший из мертвых и опустошивший / прежде многолюдное богатство ада. / Господь и Бог отцов, благословен Ты! |
Троичен: Речением Божественным последующе, славим Едино Божество, / яко в Триех Светех Неслиянно, Непресекомо, / пламень вечный просвещающий всю тварь, зовущую: / Боже, благословен еси. | Троичен: Изречениям Божественным следуя, / прославляем единое Божество, / как бы в трех светильниках неслиянное и нераздельное, / немеркнущее сияние, просвещающее все творение, / воспевающее: “Боже, благословен Ты!” |
Ин, ирмос: Юноши три в Вавилоне: Привлачит мя к пению любовь девственная огнь, / иже в сердцы, вопити Матери и Деве: / Благословенная, Господь силам с Тобою. Влечет меня сердечный пламень / к песнопению в честь девственной любви, / чтобы возглашать Матери и Деве: / “Господь сил с Тобою, Благословенная!” | |
Превышши твари явилася еси, / яко Творца рождши и Господа. / Темже Ти вопию, Богородице: / Благословенная, Господь силам с Тобою. | Высшею всех творений Ты явилась, / как Творца и Господа родившая. / Потому возглашаю Тебе, Богородица: / “Господь сил с Тобою, Благословенная!” |
Троичен: Господьство Тя Едино чтый, / в Триех Священиих Нераздельно, / воспеваю Триипостасное Естество, / Благословенная, взывая Тебе, / Яже вся управляющая. | Троичен: Тебя, единое нераздельное Господство, почитая, / в трисвятых песнях воспеваю, восклицая Тебе: / “Благословенно триипостасное Существо, / всем управляющее!” |
Руце распростер на Кресте, языки вся собрал еси, / и едину явил еси, Владыко / Церковь воспевающую Тя, земную и небесную, согласно поющим: / благословите вся дела Господня, Господа, / пойте и превозносите Его во веки. | Руки распростерши на Кресте, / все народы Ты собрал, Владыка, / и указал одну прославляющую Тебя Церковь / единодушно воспевающим на земле и на небесах: / “Благословляйте, все творения Господни, Господа!” |
Белообразен явися женам, / неприступным светом воскресения блистаяйся Ангел, / что Живаго во гробе, вопия, ищете яко мертва; / воистинну воста Христос, Емуже вопием: / вся дела пойте Господа, / и превозносите во вся веки. | Облеченный в белое и блистающий / неприступным светом воскресения / Ангел явился женам, восклицая: / “Что живого ищете во гробе, как смертного?” / Поистине воскрес Христос, Которому взываем: / “Все творения, воспевайте Господа!” |
Богородичен: Ты Едина во всех родех, Дево Пречистая, / Мати явилася еси Божия: / Ты Божества была еси жилище, Всенепорочная, / не опальшися огнем Неприступнаго Света. / Темже вси Тя благословим, Марие Богоневесто. | Богородичен: Ты одна во всех поколениях, Дева пречистая, / Матерью Божией явилась, / Ты соделалась жилищем Божества, Всенепорочная, / не опалившись Света Неприступного огнем. / Потому мы все Тебя благословляем, / Мария, Божия Невеста. |
Ин, ирмос: Отроки благочестивыя в пещи: | Канон 2 |
Неправедное видящи заколение Твое тварь, омрачающися рыдаше: / земли бо смущающейся, во мрак, яко в ризу черну солнце облечеся: / мы же Тя непрестанно поем, / и превозносим, Христе, во веки. | Видя Твое беззаконное заклание, / все творение в унынии сокрушалось: / ибо земля сотрясалась, / солнце мраком, как черною одеждой облекалось, / мы же Тебя непрестанно воспеваем / и превозносим, Христе, вовеки. |
Сшедый ко мне даже до ада, / и всем путесотворивый воскресение, паки возшел еси, / взем мя на раму Твоею, и Отцу привел еси. / Темже зову Ти: Господа пойте дела, / и превозносите во вся веки. | Ты, сойдя ко мне даже до ада / и всем путь к воскресению открыв, / вновь взошел, подняв меня на Свои плечи и принеся к Отцу. / Потому восклицаю Тебе: / “Воспевайте, творения, Господа / и превозносите во все века!” |
Троичен: Ума Перваго и виновнаго всех, / Отца Единаго Безвиновнаго славим, / Слова же Безначальнаго, / и Духа Утешителя, / Единаго Бога всех, Троице срасленней покланяющеся, / и превозносяще во вся веки. | Троичен: Первый Ум и виновника всего, / единого Отца, не имеющего причины славим, / Слово безначальное и Духа Утешителя, – / единого Бога и Господа, Творца всего, / Троице нераздельной поклоняясь / и превознося Ее во все века. |
Ин, ирмос: Избавителю всех Всесильне: От ребра Адамова создавый Тя, / от Твоего девства воплотися, Иже всех Господь, / Егоже поюще, вопием: / вся дела благословите, пойте Господа, / и превозносите Его во веки. Из ребра Адама Тебя создавший, / от Твоего девства воплотился, – всех Господь. / Его мы воспеваем, взывая: / “Все творения, благословляйте, воспевайте Господа!” | |
В сени Авраам узре, еже в Тебе, Богородице, таинство, / Сына бо Твоего Безплотнаго прият, поя: / вся дела благословите, пойте Господа, / и превозносите Его во веки. | В шатре Авраам увидел / совершившееся в Тебе, Богородица, таинство; / ибо в нем Сына Твоего бесплотного он принял, восклицая: / “Все творения, благословляйте, воспевайте Господа!” |
Равночисленныя Троицы спасло есть / Твоего Девства проображение: / в девственных бо телесех / попираху пламень, Отроковице, вопиюще: / благословите, пойте Господа, / и превозносите Его во веки. | Спас равночисленных Троице / прообраз девства Твоего, Отроковица, / ибо они своими девственными телами / попрали пламя, возглашая: / “Благословляйте, воспевайте Господа!” |
Таже, песнь Богородицы: Величит душа моя Господа: с припевом: Честнейшую херувим: | Затем поем Песнь Пресвятой Богородицы: Величает душа Моя Господа: |
Всего мя восприял еси весь в совокуплении неслитно, / всему ми дая, Боже мой, Спасение страстию Твоею, / юже на Кресте претерпел еси телесне, / благоутробия ради многаго. | Ты всецело всего меня воспринял, / чрез неслиянное соединение / даруя мне, Боже мой, всецелое спасение страданиями Своими, / которые на Кресте Ты претерпел во плоти, / по великому милосердию. |
Твои ученицы зряще отверзен гроб Твой, / и богоносныя плащаницы испражнены воскресением Твоим, / с ангелом глаголаху: воистинну воста Господь. | Ученики Твои, видя Твой гроб открытым / и пустыми вмещавшие Бога пелены / после воскресения Твоего, / вместе с Ангелом возглашали: / “Поистине восстал Господь!” |
Троичен: Единице убо Божественнаго Существа, но Ипостасьми Троице, / вси вернии покланяющеся, / в неслиянных Ипостасех Равносильную Единочестную / ныне благочтуще величаем. | Троичен: Единству Божественного существа, / но Троице Ипостасей, / все мы, верные, поклоняемся, / в неслиянных Ипостасях равносильной и равной честью, / и Ее благоговейно величаем. |
Ин, ирмос: Всяк земнородный: Льстивно пополз змий, из Едема поят мя, пленена: / на краниевем же твердем камени / разби сего Вседержитель Господь, якоже младенца: / и сладости паки мне вход древом крестным отверзе. Хитростью вползший змий / взял меня пленником из Эдема; / но о крепчайший камень места Лобного, / разбил его Господь Вседержитель как младенца, / и снова доступ к наслаждению / открыл мне древом Креста. | |
Положил еси крепкия вражия твердыни ныне в запустение: / всесильнейшею же рукою / богатство Его расхитил еси из истощаний адовых / совоскресивый мя, Христе, / и древле безмерно хвалящагося / яко смех ругаема явил еси. | Предал Ты опустошению ныне / твердыни крепкие врага, / и Своею всемогущею рукой, Христе, расхитил его богатство, / из глубин ада воскресив меня, / а некогда безмерно хвалившегося выставил / достойным смеха и поруганий. |
Прииди, нищих людей Твоих озлобление посещая, / милостивною же и державною Твоею рукою укрепи крестоносныя люди, / Твое изрядное достояние, Христе, яко Человеколюбец. | Приди посетить в угнетении народ Твой бедный, / и милостивой и мощной Твоей рукою / царя крестоносного на врагов богохульных укрепи, / чтобы избавить удел Твой избранный, Христе, / ибо Ты Человеколюбец. |
Ин, ирмос: Сокровенное Божие неизреченное в Тебе: | Канон 3 |
Зрим яко крин Тя, ризою обагреною украшену, Пречистая, Божественнаго Духа, / посреде терния сияющу, и благоухания исполняющу, / иже Тебе искренно величающих. | Мы видим Тебя, как лилию, Пречистая, / украшенную порфирою Божественного Духа, / среди терния сияющую и исполняющую благоуханием / искренно Тебя величающих. |
Тленное приим человеческое естество из Твоего, Всенепорочная, чрева Нетленный, / в Себе показа нетленно, за благоутробие: / темже Тя, яко Богородицу, величаем. | Приняв изменчивое человеческое естество / от чрева Твоего, Пренепорочная, / Нетленный в Себе Самом по милосердию / неподвластным изменению его явил; / потому мы Тебя, как Богородицу, величаем. |
Яже всеми владычествующи тварьми, / людем Твоим даруй победное одоление, / врага полагающи примирительна церкви: / да Тя, яко Богородицу, величаем. | Над всеми творениями Владычествующая! / Народу Твоему даруй торжество победы, / примирив с Церковью неприятеля, / чтобы мы Тебя, как Богородицу, величали. |
По катавасии, ектениа малая. Таже, Свят Господь Бог наш. Посем ексапостиларий утренний. | После катавасии ектения малая, затем: Свят Господь Бог наш: и ексапостиларий воскресный. |
Сотворити в них суд написан: / слава сия будет всем преподобным Его. | Совершить среди них суд предписанный; / слава сия – всем святым Его. |
Крест претерпевый и смерть, / и воскресый из мертвых, Всесильне Господи, / славим Твое Воскресение. | Крест претерпевший и смерть / и воскресший из мертвых, всесильный Господи! / Прославляем Твое воскресение. |
Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его в утвержении силы Его. | Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его на тверди силы Его. |
Крестом Твоим, Христе, / от древния клятвы свободил еси нас, / и смертию Твоею / естество наше мучащаго диавола упразднил еси: / востанием же Твоим радости вся исполнил еси. / Темже вопием Ти: / воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе. | Крестом Своим, Христе, / Ты от древнего проклятия освободил нас; / и смертию Своею / диавола, естество наше мучившего, бессильным явил / и воскресением Своим радости всё исполнил. / Потому мы взываем Тебе: / “Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!” |
Хвалите Его на силах Его, / хвалите Его по множеству величествия Его. | Хвалите Его за могущество Его, / хвалите Его по множеству величия Его. |
Твоим Крестом, Христе Спасе, / настави нас на истину Твою, / и избави нас от сетей вражиих, / воскресый из мертвых, / возстави ны падшыяся грехом, / простер руку Твою, Человеколюбче Господи, / молитвами святых Твоих. | Своим Крестом, Христе Спаситель, / наставь нас на истину Твою / и избавь нас от сетей врага. / Воскресший из мертвых! / Воскреси нас, падших грехом, / простри нам руку Твою, человеколюбивый Господи, / по молитвам святых Твоих. |
Хвалите Его во гласе трубнем: / хвалите Его во псалтири и гуслех. | Хвалите Его со звуком трубным, / хвалите Его на псалтири и гуслях. |
Отеческих Твоих недр не разлучився, / Единородный Слове Божий, / пришел еси на землю за человеколюбие, / Человек быв непреложен, / и крест и смерть претерпел еси плотию, / безстрастный Божеством: / воскрес же из мертвых, / безсмертие подал еси роду человеческому, / яко Един Всесилен. | Недр Отца Своего не оставив, / единородное Слово Божие, / Ты пришел на землю по человеколюбию, / сделавшись непреложно человеком; / и Крест и смерть претерпел плотию, / непричастный страданиям по Божеству; / воскреснув же из мертвых, / Ты бессмертие даровал роду человеческому, / как единый всемогущий. |
Ины стихиры Анатолиевы, глас тойже.Иные стихиры, восточные | |
Хвалите Его в тимпане и лице, / хвалите Его во струнах и органе. | Хвалите Его на тимпане и в хороводе, / хвалите Его на струнах и органе. |
Смерть приял еси плотию, / нам безсмертие ходатайствуя, Спасе, / и во гроб вселился еси, / да нас от ада свободиши, воскресив с Собою: / пострада убо яко человек, / но воскрес, яко Бог. / Сего ради вопием: / слава Тебе, Жизнодавче Господи, / Едине Человеколюбче. | Смерть Ты принял плотию, / доставив нам бессмертие, Спаситель; / и во гроб вселился, / чтобы нас освободить из ада, воскресив с Собою, / пострадав как человек, но воскреснув как Бог. / Потому мы взываем: / “Слава Тебе, Податель жизни Господи, / единый Человеколюбец!” |
Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: / всякое дыхание да хвалит Господа. | Хвалите Его на кимвалах благозвучных, хвалите Его на кимвалах звонких. / Всё что дышит, да восхвалит Господа! |
Камение распадашеся, Спасе, / егда на лобнем Крест Твой водрузися, / устрашишася адовы вратницы, / егда во гробе яко мертв положен был еси: / ибо смертную упразднивый крепость, / умершым всем нетление подал еси воскресением Твоим, Спасе, / Жизнодавче Господи, слава Тебе. | Камни распались, Спаситель, / когда на Лобном месте Крест Твой был водружен; / содрогнулись привратники ада, / когда во гробе как смертный Ты был положен; / и действительно Ты, силу смерти упразднив, / всем умершим бессмертие даровал воскресением Своим, Спаситель. / Жизни Податель Господи, слава Тебе! |
Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. | Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! |
Возжелеша жены видети / Твое воскресение, Христе Боже, / прииде предварши Мария Магдалина, / обрете камень отвален от гроба, / и ангела седяща, и глаголюща: / что ищете живаго с мертвыми: / воскресе, яко Бог, / да спасет всяческая. | Пожелали жены увидеть / воскресение Твое, Христе Боже. / Прежде всех пришедшая Мария Магдалина / нашла камень отваленным от гроба / и Ангела, сидевшего на нем и возглашавшего: / “Что вы ищете живого между мертвыми? / Он воскрес как Бог, чтобы спасти всех!” |
Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. | Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. |
Где есть Иисус, Егоже вменисте стрещи, / рцыте иудеи; / где есть, Егоже положисте во гробе, камень запечатлевше; / дадите мертва, иже живота отвергшиися: / дадите погребеннаго, или веруйте воскресшему. / Аще и вы умолчите Господне востание, / камение возопиет, / паче же отваленный от гроба. / Великая Твоя милость, / велие таинство смотрения Твоего, / Спасе наш, слава Тебе. | Где Иисус, Которого вы думали охранять? / – скажите, Иудеи. / Где Тот, Кого вы положили во гробе, опечатав камень? / Дайте мертвого, от жизни отрекшиеся; / дайте погребенного, или уверуйте в Воскресшего. / И если умолчите вы о воскресении Господа, / то камни возгласят, и более всего – отваленный от гроба. / Велико таинство домостроительства Твоего! / Спаситель наш, слава Тебе! |
Слава, стихира евангельская. | Слава: Стихира Евангельская. |
И ныне, глас 2: Преблагословена еси, Богородице Дево, / Воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, / Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, / смерть умертвися, и мы ожихом. / Тем воспевающе вопием: / благословен Христос Бог, благоволивый тако, слава Тебе. | И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева, / ибо Воплотившимся от Тебя ад пленен, / Адам из него возвращен, / проклятие лишилось силы, / Ева освобождена, смерть умерщвлена / и мы исполнились жизни. / Потому, воспевая, взываем: / “Благословен Христос Бог, так благоволивший, слава Тебе!” Священник: Слава Тебе, показавшему нам свет! |
Славословие великое. | Славословие великое. |
В оскрес из гроба и узы растерзал еси ада, / разрушил еси осуждение смерти, Господи, / вся от сетей врага избавивый; / явивый же Себе апостолом Твоим, / послал еси я на проповедь, / и теми мир Твой подал еси вселенней, / Едине Многомилостиве. | В оскреснув из гроба, Ты расторг и оковы ада, / отменил осуждение на смерть, Господи, / всех от сетей врага избавив; / явившись же Апостолам Твоим, / Ты их послал на проповедь / и через них мир даровал вселенной, / Единый Многомилостивый. |
Таже ектении, и отпуст. Посем час первый, и прочее обычное, и конечный отпуст. | И отпуст. |
ГЛАС 4НА ЛИТУРГИИ.Блаженна, глас 4:Древом Адам рая бысть изселен; / древом же крестным разбойник в рай вселися. / Ов убо вкуш, заповедь отверже Сотворшаго; / ов же сраспинаемь, Бога исповеда Таящагося, / помяни мя, вопия, во Царствии Твоем. НА ЛИТУРГИИБлаженны, на 8Из-за дерева Адам / выслан был из рая, / а через древо Крестное / разбойник в рай вселился; / первый, вкусив плод, отверг заповедь Творца; / а второй, с Тобою распинаемый, / Богом исповедал Сокровенного, взывая: / “Помяни меня во Царствии Твоем!” | ||
Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. | Блаженны чистые сердцем, ибо они Бога узрят. | |
Вознесыйся на Крест, смертную разрушивый силу, / и загладивый, яко Бог, еже на ны рукописание, Господи, / разбойниче покаяние и нам подаждь, Едине Человеколюбче, / верою служащим, Христе Боже наш, и вопиющим Ти: / помяни и нас во Царствии Твоем. | Вознесенный на Кресте, / и уничтоживший силу смерти, Господи, / и изгладивший как Бог рукописание против нас! / Покаяние разбойника и нам даруй, единый Человеколюбец, / с верою служащим Тебе, Христе Боже наш, и восклицающим: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!” | |
Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. | Блаженны миротворцы, ибо они будут наречены сынами Божиими. | |
Рукописание наше на Кресте копием раздрал еси, / и вменився в мертвых, тамошняго мучителя связал еси, / избавивый всех от уз адовых воскресением Твоим, / имже просветихомся, Человеколюбче Господи, и вопием Ти: / помяни и нас во Царствии Твоем. | Рукописание против нас / на Кресте копьем Ты разорвал, / и причтенный к мертвым, / тамошнего мучителя связал, / от оков ада всех избавив воскресением Своим, / которым мы просветились, человеколюбивый Господи, и взываем Тебе: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!” | |
Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное. | Блаженны гонимые за правду, ибо их есть Царство Небесное. | |
Распныйся и воскресый яко Силен из гроба тридневен, / и первозданнаго Адама воскресивый, Едине Безсмертне: / и мене на покаяние обратитися, Господи, сподоби от всего сердца моего, / и теплою верою присно взывати Ти: / помяни мя, Спасе, во Царствии Твоем. | Распятый, но и воскресший, / как всесильный из гроба в третий день, / и первозданного Адама воскресивший, единый Бессмертный! / И меня к покаянию обратив, Господи, / удостой от всего сердца моего и с теплой верою / постоянно восклицать Тебе: / “Помяни меня, Спаситель, во Царствии Твоём!” | |
Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще Мене ради. | Блаженны вы, когда будут поносить вас и гнать и всячески неправедно злословить за Меня. | |
Нас ради, Иже безстрастен, страстный бысть человек, / и волею на Кресте пригвождейся, нас совоскреси, / темже и славим со Крестом страсть и воскресение, / имиже возсоздахомся, имиже и спасаемся, взывающе: / помяни и нас во Царствии Твоем. | Ради нас Бесстрастный / сделался человеком, подверженным страданиям; / и, добровольно пригвожденный ко Кресту, нас воскресил с Собою. / Потому мы и славим / вместе с Крестом страдания и воскресение, / которыми мы были воссозданы / и которыми спасаемся, восклицая: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!” | |
Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех. | Радуйтесь и веселитесь, ибо велика ваша награда на небесах. | |
Воскресшаго из мертвых, и адову державу пленившаго, / и видима женами мvроносицами, радуйтеся, глаголющаго, / вернии умолим, от истления избавити души наша, / зовуще всегда разбойника благоразумнаго гласом к Нему: / помяни и нас во Царствии Твоем. | Воскресшему из мертвых, / и могущество ада низвергшему, / и явившемуся женам мироносицам, говоря им “радуйтесь”, / помолимся, верные, об избавлении от гибели душ наших, / непрестанно восклицая Ему гласом благоразумного разбойника: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!” | |
Слава, Троичен: Отца, и Сына, и Святаго Духа, / вси единомудренно вернии славословити достойно помолимся: / Единство Божества, в Триех сущее Ипостасех, неслиянно пребывающее, / Просто, Нераздельно и Неприступно, / Имже избавляемся огненнаго мучения. | Слава, Троичен: Единодушно помолимся, все верные, / чтобы нам достойно славословить / Отца, и Сына и Духа Святого, / Единицу Божества, в трех Лицах существующую, / неслиянно пребывающую, простую, нераздельную и неприступную, / Которою мы избавляемся от огненного наказания. | |
И ныне, Богородичен: Матерь Твою, Христе, / плотию без семене рождшую Тя, и Деву воистинну, / и по Рождестве пребывшу Нетленну, / Сию Ти приводим в молитву, Владыко Многомилостиве, / прегрешений прощение даруй, всегда вопиющим Ти: / помяни и нас во Царствии Твоем. | И ныне, Богородичен: Матерь Твою, Христе, / по плоти без семени родившую Тебя, и Деву истинную, / и после родов пребывшую неповрежденной, – / Ее мы побуждаем к ходатайству / пред Тобою, Владыка Многомилостивый! / Прощение согрешений даруй непрестанно взывающим Тебе: / “Помяни и нас во Царствии Твоём!” |
С пас и Избавитель мой / из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, / и врата адова сокруши, / и яко Владыка / воскресе тридневен. | С паситель и Избавитель мой от гроба, / как Бог воскресил из оков на земле рожденных, / и врата ада сокрушил, / и как Владыка воскрес на третий день. |
Прокимен, глас 4:Яко возвеличишася дела Твоя, Господи, / вся премудростию сотворил еси. Стих: Благослови душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело. ПрокименКак величественны дела Твои, Господи, / всё премудростью Ты сотворил. Стих: Благословляй, душа моя Господа! Господи Боже мой, возвеличен Ты весьма. Пс 103:24, 1 Аллилуиа:Наляцы, и успевай, и царствуй истины ради, и кротости, и правды. Стих: Возлюбил еси правду, и возненавидел еси беззаконие. АллилуиаСтих: Укрепись, и процветай, и царствуй ради истины, и кротости, и правды. Стих: Ты возлюбил правду и возненавидел беззаконие. Пс 44:5А, 8А Источник |