Summer is icumen in ноты

«Summertime»: ноты для фортепиано

На этой странице представлены ноты колыбельной песни из оперы Джорджа Гершвина «Порги и Бесс» под названием «Summertime» . Ноты для фортепиано можно скачать бесплатно с нашего сайта в формате pdf чуть ниже. А пока вы можете прослушать данное произведение и посмотреть видео с примером его исполнения на фортепиано.

Слушайте Summertime — Ella Fitzgerald на Яндекс.Музыке

Ноты для фортепиано «Summertime» ниже текста песни

Summertime, and the livin’ is easy
Fish are jumpin’ and the cotton is high
Oh, your daddy’s rich and your ma is good-lookin’
So hush little baby, Don’t you cry

One of these mornings you’re gonna rise up singing
And you’ll spread your wings and you’ll take to the sky

But ’til that morning, there ain’t nothin’ can harm you
With Daddy and Mammy standin’ by

Summertime, and the livin’ is easy
Fish are jumpin’ and the cotton is high
Oh, your daddy’s rich and your ma is good-lookin’
So hush little baby, Don’t you cry.

«Summertime»: скачать бесплатно ноты для фортепиано

Надеемся, вы оценили представленные выше ноты песни «Summertime» Джорджа Гершвина. Возможно, вас заинтересуют и другие ноты колыбельных песен для фортепиано.

Читайте также:  Бас гитара пропал звук

Нотный архив NotaDo.ru представляет ноты произведений Джорджа Гершвина для фортепиано, аккордеона и других инструментов. Все ноты произведений этого композитора на нашем сайте можно скачать абсолютно бесплатно.

Джордж Гершвин (имя при рождении Джейкоб Гершвин, 1898-1937) – американский композитор и пианист. Начал профессионально заниматься музыкой с 16 лет. Песни Гершвина активно исполнялись на радио, в бродвейских постановках и кинофильмах. В соавторстве со своим братом Айрой Гершвином создал несколько классических мюзиклов, а также популярнейшую оперу «Порги и Бесс», основанную на блюзовых и джазовых мотивах.

Источник

Summer is icumen in ноты

1. (A1 A3 B3)
(A1 A3 A6)
B1. B2. B3.
(A1 A3 A6)
B1. B2.
(A2 A5 A7)
A3. A5. A6. A7. x 3

2. (A2 A5 B2)
(A2 A5)
B1. A7. B2.
(A2 A5)
B1. A7.
(A1 A3 A6)
A3. A4. A5. A6. x 3

3. (A1 A3 B3)
(A1 A3 A6)
B1. B2. B3.
(A1 A3 A6)
B1. B2.
(A2 A5 A7)
A3. A5. A6. A7. x 3

4. (A2 A5 B2)
(A2 A5)
B1. A7. B2.
(A2 A5)
B1. A7.
(A1 A3 A6)
A3. A4. A5. A6. x3

5. (A4 B1 B6)
(A1 A4 B1)
B5. B6.
(A3 A7 B5)
(A1 A3 A6)
(A2 A6 B4)
(A1 A3 A6)
B3. B4.
(A1 A3 B3)
(A1 A3 A6)
(A1 A4 B1)
(A1 A4)
(A1 A4 B1) x 2
(A2 A5 A7)
A6. A3. A4. A5. A6. x 2
A3. A4. A5.

Источник

Sumer Is Icumen In

«Sumer Is Icumen In» is a traditional English round, and possibly the oldest such example of counterpoint in existence. The title might be translated as «Summer has come in» or «Summer has arrived». [ 1 ]

The round is sometimes known as the Reading rota because the manuscript comes from Reading Abbey though it may not have been written there. It is the oldest piece of six-part polyphonic music (Albright, 1994). Its composer is anonymous, possibly W. de Wycombe, and it is estimated to date from around 1260. The manuscript is now at the British Library. The language is Middle English, more exactly Wessex dialect.

Contents

Music

The original manuscript, written in 1225 AD, is written in mensural notation, a precursor to modern musical notation:

To sing as a round, one singer would begin at the beginning, and a second would start at the beginning as the first got to the point marked with the red cross. The length between the start and the cross corresponds to the modern notion of a bar, and the main verse comprises six phrases spread over twelve such bars. In addition, there are two lines marked «Pes», two bars each, that are meant to be sung together repeatedly underneath the main verse. These instructions are included (in Latin) in the manuscript itself.

The music is somewhat more readable in modern notation:

English lyrics (secular)

The better-known lyrics for this piece are in Middle English, and comprise a song of spring (reverdie):

Middle English

Sumer is icumen in,
Lhude sing cuccu!
Groweþ sed and bloweþ med

And springþ þe wde nu,
Sing cuccu!
Awe bleteþ after lomb,
Lhouþ after calue cu.
Bulluc sterteþ, bucke uerteþ,
Murie sing cuccu!
Cuccu, cuccu, wel singes þu cuccu;

Ne swik þu nauer nu.
Pes:

Sing cuccu nu. Sing cuccu.
Sing cuccu. Sing cuccu nu!

Modern English

Summer has arrived,
Loudly sing, Cuckoo!
The seed grows and the meadow
blooms
And the wood springs anew,
Sing, Cuckoo!
The ewe bleats after the lamb
The cow lows after the calf.
The bullock stirs, the stag farts,
Merrily sing, Cuckoo!
Cuckoo, cuckoo, well you sing,
cuckoo;
Don’t you ever stop now,

Sing cuckoo now. Sing, Cuckoo.
Sing Cuckoo. Sing cuckoo now!

Some translate «bucke uerteþ» as «the buck-goat turns», but the current critical consensus is that the line is «the stag farts», a gesture of virility indicating the stag’s potential for creating new life, echoing the rebirth of Nature from the barren period of winter. [ 2 ]

Latin lyrics (Religious)

This work is also one of the earliest examples of music with both religious and secular lyrics, though the secular ones are perhaps better known. It is not clear which came first, but the religious lyrics, in Latin, are a reflection on the sacrifice of the Crucifixion.

Latin

†written » χρ̅icola » in the manuscript (see Christogram).

English translation

At the Olympic Games

This traditional English round was used during the opening ceremony in Munich 1972. Children danced to the music around the track of the stadium.

In parody

This piece was parodied as «Ancient Music» by the American poet Ezra Pound (Lustra, 1913–1915):

Winter is icumen in,
Lhude sing Goddamm,
Raineth drop and staineth slop,
And how the wind doth ramm!
Sing: Goddamm.
Skiddeth bus and sloppeth us,
An ague hath my ham.
Freezeth river, turneth liver,
Damm you; Sing: Goddamm.
Goddamm, Goddamm, ’tis why I am, Goddamm,
So ‘gainst the winter’s balm.
Sing goddamm, damm, sing goddamm,
Sing goddamm, sing goddamm, DAMM.

The song is also parodied by P. D. Q. Bach as «Summer is a cumin seed» for the penultimate movement of his Grand Oratorio The Seasonings.

Mark Alburger’s Mary Variations includes the movement Mary Is Icumen In, which maps Lowell Mason’s Mary Had a Little Lamb over the medieval round.

Vernon Duke gently parodied and paid homage to the round with his song «Summer is A-Comin’ In,» with the verse making reference to «a troubadour / Way back in 1226.» Each refrain of the song begins with the phrase «Summer is icumen in / Lhude sing cucu.» The song has been recorded by Charlotte Rae (twice) and Nat King Cole, among others.

The song is also referenced in «Carpe Diem,» by The Fugs on their 1965 debut album, The Fugs First Album.

Carpe diem, Sing, cuckoo sing, Death is a-comin in, Sing, cuckoo sing. death is a-comin in.

In film

The song was used to great and memorable effect at the climax of the 1973 film The Wicker Man in a mixed translation by Peter Shaffer:

Sumer is Icumen in, Loudly sing, cuckoo! Grows the seed and blows the mead, And springs the wood anew; Sing, cuckoo! Ewe bleats harshly after lamb, Cows after calves make moo; Bullock stamps and deer champs, Now shrilly sing, cuckoo! Cuckoo, cuckoo Wild bird are you; Be never still, cuckoo!

It was sung in the 1982 animated film The Flight of Dragons by the knight Sir Orin Neville-Smythe to drown out the sound of the sand merks. It was also recited in Woody Allen’s 1982 film A Midsummer Night’s Sex Comedy by the character Leopold.

The song was used in the 1993 film Shadowlands, the story of the romance between C.S. Lewis and Joy Davidman. In that film, a choir of men and boys greets the sun at dawn on May Day with the song. In the soundtrack recording released on Angel, the choir of Magdalen College, Oxford, was featured.

The song was also used in the 1991 television movie Sarah, Plain and Tall, based on the children’s book of the same name by Patricia MacLachlan. Sarah, played by Glenn Close, sings the song.

The round sung by the mice in the 1974 British Children’s TV Show Bagpuss, starting with the words «We will fix it. «, is to the tune of «Sumer is icumin in».

In literature

In Michel Faber’s novella The Courage Consort, a vocal group spontaneously bursts into the song while returning from a tense sojourn in the Belgian countryside during which one of their members has died.

The song also featured in several episodes of The Adventures of Robin Hood, the 1950s television series starring Richard Greene.

Notes

  1. ^ Roscow, G. H. (1999). «What is «Sumer is icumen in»?». Review of English Studies (Oxford University Press) 50 (198): 188–95. JSTOR518895.
  2. ^«Sumer is icumen in: Notes». Wessex Parallel WebTexts . http://www.soton.ac.uk/

Source

  • Albright, Daniel (2004). Modernism and Music: An Anthology of Sources. University of Chicago Press. ISBN 0-226-01267-0.
  • Original Manuscript from the British Library in London, MS Harley 978, f. 11v — includes translation
  • Original & Translation
  • Music sheet
  • Music, text, audio and translation
  • Free scores of Sumer Is Icumen In in the Choral Public Domain Library (ChoralWiki)
  • Sumer Is Icumen In as interactive hypermedia at the BinAural Collaborative Hypertext (Shockwave Player required)
  • Sumer Is Icumen In, performed live by «Madrigals, Etc» in Bangalore, India (Shockwave Player required)

Wikimedia Foundation . 2010 .

Look at other dictionaries:

Sumer is icumen in — ist der bekanntere mittelenglische Titel eines Kanons, der von der Forschung allgemein als das älteste in der europäischen Musikgeschichte überlieferte Beispiel dieser mehrstimmigen Kompositionstechnik anerkannt ist. Das um die Mitte des… … Deutsch Wikipedia

Sumer is icumen in — «Sumer Is Icumen In» традиционный английский канон, возможно, старейший из известных на сегодняшний день. На русский язык его название может быть переведено как «Лето наступило». Канон также известен под названием «Reading rota», потому что … Википедия

Sumer is icumen in — (13th century) Sumer is icumen in is occasionally known as The Cuckoo Song because of its chorus. This song, celebrating the joy of spring (MIDDLE ENGLISH often used “summer” in this sense), is often assumed to have been written between 1230… … Encyclopedia of medieval literature

Perspice christicola — Sumer is icumen in ist der bekanntere mittelenglische Titel eines Kanons, der von der Forschung allgemein als das älteste in der europäischen Musikgeschichte überlieferte Beispiel dieser mehrstimmigen Kompositionstechnik anerkannt ist. Das um die … Deutsch Wikipedia

Sommerkanon — Sumer is icumen in ist der bekanntere mittelenglische Titel eines Kanons, der von der Forschung allgemein als das älteste in der europäischen Musikgeschichte überlieferte Beispiel dieser mehrstimmigen Kompositionstechnik anerkannt ist. Das um die … Deutsch Wikipedia

Canon (music) — In music, a canon is a contrapuntal composition that employs a melody with one or more imitations of the melody played after a given duration (e.g., quarter rest, one measure, etc.). The initial melody is called the leader (or dux), while the… … Wikipedia

1000 Years of Popular Music — Infobox Album Name = 1000 Years of Popular Music Type = Live album Artist = Richard Thompson Background = darkturquoise Released = July 2003 Recorded = July 2002 at Joe s Pub, New York Genre = Rock Length = 76:06 Label = Beeswing Producer = Simon … Wikipedia

Musical historicism — signifies the use of historical materials, structures, styles, techniques, media, conceptual content, etc., whether by a single composer or those associated with a particular school, movement, or period. Musical historicism is evident to a… … Wikipedia

The Wicker Man (1973 film) — Infobox Film name = The Wicker Man writer = Anthony Shaffer starring = Edward Woodward Christopher Lee Diane Cilento Ingrid Pitt Britt Ekland director = Robin Hardy producer = Peter Snell cinematography = Harry Waxman music = Paul Giovanni… … Wikipedia

Double tonic — A double tonic is a chord progression, melodic motion, or shift of level consisting of a, regular back and forth motion, in melody similar to Bruno Nettl s pendulum type though it uses small intervals, most often a whole tone though may be almost … Wikipedia

Источник

Канон (музыка)

В музыке кано́ном называется полифоническое произведение, в котором основная мелодия сопровождается подобными ей, вступающими через некоторый промежуток времени после её начала. Мелодия, звучащая с самого начала канона, называется пропостой, а голоса, вступающие позже, — риспостами (иногда можно встретить латинские обозначения dux — «вождь» и comes — «спутник»). При этом спутники должны либо точно совпадать с мелодией-вождём (простой канон), либо быть полученными из неё по некоторым правилам, приведённым ниже. Самые известные примеры канонов (например, «Frère Jacques» — «Братец Якоб») — простые.

Содержание

История

Слово «канон», имеющее много других значений, стало использоваться для обозначения музыкальной формы только в XVI веке. Наиболее ранние известные английские каноны датируются XIII веком. Хрестоматийный пример раннего канона — пьеса с инципитом «Sumer is icumen in» (так называемый «Летний канон»). Каноны активно писали в эпоху Арс нова в Италии и Франции, особенно в жанрах каччи и шас. Знаменитый ранний пример ракоходного канона —шансон «Мой конец — моё начало» Гильома де Машо. В полифонической музыке франко-фламандской школы (1430—1550) канон получил дальнейшее развитие, а окончательно известные сейчас правила сочинения канонов сформировались у композиторов Римской школы. В это время форма канона достигла наивысшего развития. Большое внимание канону уделяли Жоскен Депре, Иоганн Окегем (которому приписывают 36-голосный канон Deo gratias), Пьер де ла Рю, Палестрина и другие. Позже к канону стали обращаться всё реже (с некоторыми значимыми исключениями, такими как «Музыкальное приношение» И. С. Баха). Каноны писали и другие музыканты эпохи барокко (Пахельбель, Телеман, Зеленка). Некоторое количество юмористических канонов оставил В. А. Моцарт. В XX веке интерес к канону возродился: Антон Веберн написал 5 канонов на латинские тексты (op.16), используя технику додекафонии. Примеры канонов оставили также Арнольд Шёнберг, Луиджи Даллапиккола (практически в каждом своём сочинении), Пауль Хиндемит, Дьёрдь Лигети, Луиджи Ноно и многие другие.

До выделения фуги в отдельную музыкальную форму каноны, как и другие имитационно-полифонические произведения, часто называли фугами.

Типы канонов

Каноны классифицируются в соответствии с разными параметрами: количество голосов, интервал между первыми нотами пропосты и риспосты, наличие обращения или возвратного движения голосов, временна́я разница между вступлениями голосов, точность повторения интервалов пропосты риспостами и темпы риспост.

Простой

В простом каноне мелодии-спутники в точности повторяют основную мелодию в первом голосе, возможно, на октаву выше или ниже основного голоса. Пример такого канона — Frère Jacques.

Интервальный

Если риспоста начинается не с той же ноты, что и пропоста, то канон называется интервальным. При этом мелодия риспосты уже не обязана точно совпадать с пропостой: интервалы между двумя нотами основной мелодии могут заменяться на одноимённые (например, большая секунда на малую). Если мелодии во всех голосах совпадают, то канон называется точным, если нет, то диатоническим.

Контрапунктные производные

Риспоста может не совпадать с пропостой, а быть её контрапунктной производной.

Обращение

В обращённом каноне мелодии-спутники являются обращениями мелодии-вождя. Это значит, что, если основная мелодия делает скачок, например, на квинту вверх, спутник в том же месте делает скачок на квинту вниз, и наоборот. Если при этом расстояния между нотами точно сохраняются, то такой канон называется зеркальным.

Возвратное движение

В риспостах может применяться возвратное движение, или ракоход, когда основная мелодия записывается задом наперёд. Каноны, одновременно обращённые и в возвратном движении, иногда называют столовыми: его можно сыграть, если между двумя музыкантами поставить стол и положить ноты основной мелодии канона (каждый будет читать мелодию в своём направлении).

Мензуральный

В мензуральном, или пропорциональном, каноне риспоста является растянутой или сжатой во времени пропостой (то есть играется в другом темпе). Например, мелодия риспосты может играться вдвое медленнее пропосты (канон per augmentationem) или вдвое быстрее (канон per diminutionem). Технически мензуральные каноны наиболее сложны для написания. Такие каноны в большом количестве писали в эпоху Возрождения, в особенности в конце XV — начале XVI веков; Окегем написал целую мессу (Missa prolationum, «Месса пролаций»), каждая часть которой является мензуральным каноном.

Бесконечный

Бесконечным (canon perpetuus) называется канон, конец которого плавно переходит в начало, то есть такой, который можно играть сколь угодно долго. При этом мелодия в конце может оказываться в той же тональности, в которой она началась, или модулировать в другую тональность (спиральный канон, per tonos) — в таком случае новый виток канона начинается уже в новой тональности.

Двойной и тройной

Если в каноне присутствуют две (или три) независимые темы, к каждой из которых имеются спутники, такой канон называется двойным (соответственно, тройным).

Способы записи канона

Композиторы не всегда явно выписывали в каноне все голоса. Иногда записывался один голос с пометами, позволяющими однозначно восстановить весь канон — такая запись называется закрытой. Если выписывается только основная мелодия канона без указания мест и интервалов вступления риспост, то канон называется загадочным.

Источник

Оцените статью